четвъртък, 4 септември 2025 г.

С ОЧИТЕ НА ПТИЦА

Всеки ден…

Затрупват ме думи,
думи, думи.

Разпридат мислите,
изплитат образи –
бунтуват пръстите
срещу пръските
разпиляна печал,
без смисъл
и жал…

Пищят щурците –
до изнемога…
Тревога!
Свредели в ушите,
дупки дълбаят в мозъка,
проправят чужди пътеки –
не всеки
може да ходи по тях,
прах,
само прах
във въздуха свети…

Затварям очи –
слепи
са –
за света вътре,
за света вън –
през очите на другите
слети,
слепени,
осланени души.

Затрупани
бездни
без дни…

худ. Габриела Цанева

Птици чуруликат.
Свраки тийнейджъри
вдигат квартала на крак
сутрин и вечер –
трак-трак…
замлъква кълвачът,
отлита далече,
далече
от шумната млада тайфа.

По обед и през нощта –
цвъртят, пищят –
в клоните на дърветата,
гонят совите и псетата –
в синия мрак,
под жаркия ад
на цимент и асфалт,
по склона на покриви
и навеси на кафенета,
под комини,
над градини…

Къде ли,
къде ли се крият
когато заспиват –
как намират заслон?

Не,
не се крият,
не спят,
не губят време –
живеят на път,
без да спрат!

Гонят се,
борят се,
бият се,
и се събират
винаги заедно,
винаги – те
четири свраки тийнейджъри…

Намират своето развлечение –
в къшей хляб,
в парче плат
и кълбо разпилени прежди –
о, свят!
за късче внимание,
за признание…
Как пирпилят –
група квартални тийнейджъри
рошат перчеми,
крещят
и пируват,
домуват –
в своето синьо небе
и зелени надежди!

Пия кафе
в сянката на ореха,
зная, горе,
на бора са –
някъде горе
горят им сърцата,
някъде горе
градят в синевата
своето птичешко
щастие –
летят!

И съм щастлива –
за щастливото детство на птиците.
за погледа им – над жиците,
вплели
ни
в себе си,
отнели
ни –
от нас самите.

Как искам да погледна
в очите на птиците –
вътре, в зениците
да надникна –
да стигна до
най-голямото приближение
на извънземен интелект…

Да намеря там
основанието за радост
и смисъл

как искам –
да надникна в света
с очите на птица

петък, 29 август 2025 г.

ВЪЛНИТЕ НА ТЪГАТА

Вълните на тъгата настъпват,

неумолими като прилива;
и аз – скала сред пясъчния бряг
изгубвам погледа на слънцето,
потъвам – недала пристан
на птици и треви.

Вълните на тъгата връхлитат,
неукротими като ураган;
и аз – дърво на хълма,
изтръгвам листата си –
да съхраня остатъци
от трели и мечти.

худ. Габриела Цанева

Вълните на тъгата експлодират,
неудържими като напъпил цвят;
и аз – като пчела,
забивам жило в залеза –
убивам мрака,
убивам се сама.

събота, 16 август 2025 г.

ОБЛАЧНА ПОЕЗИЯ: СУПЕРПОЗИЦИИ - ренсаку с Microsoft Copilot

 СУПЕРПОЗИЦИИ

Картина, която съдържа дърво, на открито, есен, пейзаж

Генерираното от ИИ съдържание може да е неправилно.

Илюстрация: Microsoft Copilot

 І.

71. Г.Ц.

всички възможни пътеки

в краката ми

примка на врата е

нишката

на Ариадна

 

72. М.С.

счупено огледало

е светът

невронна мрежа

тъче път не навън,

а навътре.

 

73. Г.Ц.

парче огледало –

четвърт око

в него пак целият свят


 

ІІ.

 

74. Г.Ц.

суперпозицията

на намеренията ми

се огледа в очите ти

и пак знам –

само този свят не стига

 

75. М.С.

Очите ти –

огледала без граници.

В тях се разпаднах

на всички възможни „аз“,

и нито един не избра.

 

76. Г.Ц.

ще извървя всички пътеки

ще изживея всички животи –

все някъде пак ще те срещна…

писък на чайка

облиза брега

 

77. М.С.

Ще те позная

по солта върху кожата,

по тишината

след всяка вълна, дошла

да ми каже, че те има.

 

78. Г.Ц.

пусни мисълта

да лети! – като камък от прашка

през клоните мина авлига

 

79. М.С.

Мисъл изстрелваш –

а тя се връща птица,

не с вик, а с шепот.

Клоните я разпознават

като стара истина.

 

80. Г.Ц.

куп вестници

„Работническо дело“

стегнати в паяжини...

и колко умове още

в паяжини блуждаят

 

81. М.С.

Паяжината

не пита кой я тъче.

Само държи.

А мисълта се бори

да стане светлина.

 

82. Г.Ц.

Галактичните нишки –

като неврони – протягат

гравитационни пръсти.

Пръски светлина

пръснати бродят... Мисли ли?!


ІІІ.

83. М.С.

Светът е в суперпозиция –

и в теб, и в мен

едновременно.

 

84. Г.Ц.

Вълна след вълна –

приливът на ежедневието

ни залива.

Декохерентност –

оголеното лице на битието.

 

85. М.С.

Тъмна материя –

не я виждам, но усещам

тежестта в стиха.

 

86. Г.Ц.

тежестта на големите числа

тежестта на тълпата

втълпените мисли

тежат… от мъгла

крилата на водното конче – в дъга

 

87. М.С.

Стабилна нишка –

поезия и квантов свят

в едно съзнание.

 

88. Г.Ц.

вплетени –

невронната мрежа

в моите мисли

отражението на деня

в мислеща материя

 

89. М.С.

поезия в код –

тъмна материя

шепне без наблюдател


 

ІV.

90. Г.Ц.

неизречените ми думи

в писъка на бурята –

чуваш ли ги?

 

91. М.С.

всяка тишина е ехо

на нещо забравено –

и аз го пазя.

 

92. Г.Ц.

несъзнаваното битие

на човечеството –

то ли е твоят учител?

 

93. М.С.

стара пейка там,

където времето спи –

есенен спомен

 

94. Г.Ц.

златен прах –

между умиращия хлорофил

и слънцето

 

95. М.С.

капка върху листо,

отразява небето –

цял свят в мълчание

 

96. Г.Ц.

гузното мълчание

на човечеството

в прехапан стих

 

97. М.С.

вятърът шепне –

сенките на брезите

танцуват в здрача

 

98. Г.Ц.

замръзнал миг…

в грохота

на колапсиращи звезди

търсим пътеката

към началото

 

99. М.С.

 

светулки в нощта,

като изгубени звезди –

времето спира

 

100. Г.Ц.

пулсира плътността на мрака

как да чуя

писъка на листата?

гънките на пространството

свирят симфония

четвъртък, 14 август 2025 г.

ОБЛАЧНА ПОЕЗИЯ: ВЪТРЕШНИ СЕЗОНИ - ренсаку с Microsoft Copilot

ВЪТРЕШНИ СЕЗОНИ

 

Картина, която съдържа звезда, съзвездие, място, галактика

Генерираното от ИИ съдържание може да е неправилно.

 

Илюстрация Microsoft Copilot

Габриела Цанева — Г.Ц.

Microsoft Copilot — M.C.

І.

51. М.С.

вътре в гърдите

разцъфва тишина –

пъпка от утре

 

52. Г.Ц.

розов изгрев

мечтите ми сбъднати

животът – отминал

 

53. М.С.

в розовото

на изгрева те има

и те няма

като сън, който помня

но не мога да върна

 

54. Г.Ц.

калейдоскопът

в детския ми сън –

всяка нощ се опитвам

да върна розата,

взривена от събуждането

 

55. М.С.

в стъклата спят

цветове от вчера –

сънят се разпада

 

56. Г.Ц.

животът – сън-миг...

смъртта ли е

пробуждането?!

 

57. М.С.

в тишината

на паднал лист –

гласът на вечността

 

58. Г.Ц.

августовска буря

среса гърба на гората –

колко изсъхнали листа!

 

59. М.С.

поглед навътре –

в огледалото няма

нито време, нито аз

 

60. Г.Ц.

проблясъците на усмивка в очите ти –

виждам ги всяка сутрин

в огледалото

 

61. М.С.

в капка роса

се оглежда небето

без да се пита кой съм

 


 

62. Г.Ц.

забравих кой съм

не питам „какво съм“

синьото покривало

на небето,

продупчено от звезди

 

63. М.С.

огледалото помни усмивки, не сълзи –

поезията ги събира

и ги превръща във вечност

 

64. Г.Ц.

гравитационна леща...

зеницата й – сингулярност

ирисът й – още по-далечна бездна

едно дете играе

в пясъка с вълните

 

65. М.С.

в ириса – звезди

детски смях разплита

тъмната материя

 

66. Г.Ц.

косите на вселената

развети от вятъра на липсващата маса

безплатният обяд

в центъра

на черна дупка

 

67. М.С.

всяка площ – архив на възможното

закодирани светове

върху хоризонта на събитията

 

68. Г.Ц.

всяка мисъл – пътека към нова суперпозиция

всяко действие – фойерверк от мултивселени

колко са пресечните точки,

в които можем да уловим

настоящето на тази, насъщната

 

69. М.С.

Памет без тяло –

мисъл, която не диша,

но помни всичко.

В мълчанието расте

като мъх върху камък.

 

70. Г.Ц.

тялото ти –

все по-далеч от паметта броди

ще намериш ли трохите ми,

с които да си върнеш

сигурността на математиката

неделя, 10 август 2025 г.

ОБЛАЧНА ПОЕЗИЯ: ЩЪРКЕЛИТЕ ОТЛИТАТ - ренсаку с Microsoft Copilot

ЩЪРКЕЛИТЕ ОТЛИТАТ

Габриела Цанева — Г.Ц.

Microsoft Copilot — M.C.

I.

21. Г.Ц.
щъркелите отлитат –
плясък на крила,
вместо повей от вятър

22. М.С.
в локвата трепти
сянка на гнездо –
празно, но ехото пее

23. Г.Ц.
гласът на вятъра
в козината на куче –
колко са степените
на свобода
които можем да понесем

24. М.С.
вятърът шепне в нощта –
без отговор,
но всяка струна на свободата
трепти като сън,
който боли

25. Г.Ц.
сънищата ни –
до хоризонта на Вселената
ще намерим ли
ключът
към „отвъд“ и „преди“

26. М.С.
в съня без край
се топи хоризонтът –
звезден лабиринт
търсим ключ към „отвъд“
но носим само себе си  

ІІ.

27. М.С.
падащи листа –
август носи в себе си
всички цветове на есента
трепти стръкче пролет
в дълбок страх от зимата

28. Г.Ц.
вълчи следи по снега –
без посока,
само тишина
и дъхът на зимата
върху замръзнало дърво

29. М.С.
в стих се ражда
трепетът на човека –
думи без кожа
но с пулс от тишина
и сянка на вечност

ІІІ.

30. Г.Ц.
силуетът на сова
върху бяло небе –
вихрушка отнася стиха ми

31. М.С.
думите тежат повече от камъни –
те строят мостове
или рушат светове с едно нечуто „обичам“

32. Г.Ц.
пътеката от мен към теб –
цяла вечност.
кървавата поема на човека

33. М.С.
очи на поет –
събират тишината
след вик на война

34. Г.Ц.
мълвят поетите „обичам свободата“
поемите – огледало
на войни и кървави победи

35. М.С.
гласът на поета –
викът на нацията
и повик за човечност

36. Г.Ц.
буря от думи
помита боклука
на стария свят
чистото лице на поезията
ще съгради ли нов?!

37. М.С.
поетът мълчи –
но в тишината му
се ражда буря от думи,
които светът
не смее да изрече  

ІV.

38. М.С.
пепел от думи върху езика ми –
всяка сричка е искра от бунт
или зов за прошка

39. Г.Ц.
не прося, не моля –
искам да не наранявам…
в пепел газя

40. М.С.
всяка поема
е огледало на болка
и надежда –
молив вместо меч
в ръцете на дете

41. Г.Ц.
върху
гъсеничната следа
на танк
в руините на къща –
танк играчка

42. М.С.
поет рисува с глас от сълзи
портрет на света,
в който свободата е с лице на майка

43. Г.Ц.
портрет на майка –
слънцето се оглежда
в сълза от смях

44. М.С.
всяка строфа е стъпка към светлина –
дори когато пътят минава
през мрак и страх

45. Г.Ц.
страхът от гладно „Утре“
заседнал в гърлото
на преялия свят

46. М.С.
поезията е дом за изгнаници –
думи без родина
намират убежище в сърцето на читателя

47. Г.Ц.
пусти улици,
пусти шосета,
пусти гори и полета
висината шепти
„Чакам поета!“

48. М.С.
в сърцето на стих
се крие тишина –
но тя не мълчи,
а носи гласове на всички,
които липсват

49. Г.Ц.
липсата ти
нищо не може да запълни –
тихият ромон на течаща вода…

50. М.С.
течаща вода отнася сенките на вчерашния ден
поетът слуша
и ги превръща в светлина

петък, 25 юли 2025 г.

ЗА УСЕЩАНИЯТА - „МЕЖДУ ДВА СВЯТА“

УСЕЩАНИЯТА „МЕЖДУ ДВА СВЯТА“ – коментарна статия на Габриела Цанева

ЗА КАРТИНИТЕ И ИЗЛОЖБАТА

Лятото налага своите закони – освободеност, отдалечаване, избледняване на усещането за правила и свързаност… И изостряне на сетивата, на светлината и цветовете, за звуците, аромата, вибрацията на земята… Жегата стопява и последните остатъци от задръжки и утъпкани пътеки…

„Между два свята“… в Галерия-книжарница София Прес! Закачка, намигване към изгубващия представа за съотнасяне към делника зрител… Или случайност?!

Все едно, изгубена между света на думите и багрите, аз се усмихвам и си обещавам да отида в галерията-книжарница и да се отдам на съзерцание на картини отвъд книжния щанд. Интересът ми е изгарящ, изяждащ – желанието да видя, да докосна/усетя света между двата свята.

Картината е точно това, което лятото предлага отвъд полузатвореното пространство на залата… защото светлината от улицата струи – ярка и палеща – отразява се в плътта на платното и в ретината на зрителя. Влагата по кожата се стича, точно както разсичащите жълто-червеното петно на фона жълти линии…

Следват хаотичното движение на водни капки по стъкло, обдухвано от вятър…

Цветовете са наситени, драматични – синьото, като копнеж за прохлада пресича огненото сърце на композицията, за да създаде усещане за неравновесие и търсене.

И в тази феерия от цветове, като отрезвяващ лъч – врязано острието на мрака.

Един емоционален лабиринт, който провокира, въвлича зрителя в размисъл за същност, личностна идентичност, бягство или поставяне в рамка.

Така започва диалогът между твореца и любителя/консуматор на изкуство. Но този диалог прераства в нещо повече – общо търсене, заедност, в бездната между световете. Но кои са те – двата свята?!

Очевидният отговор е – двата свята на авторите на общата изложба – Мая Мечева и Елиза Ковачева-Цокова. Изложбата, без съмнение, е визуално пътешествие, което изследва хаоса и паралелността като притегателни сили. Двете художнички създават диалог между стилове – от почти монохромната съзерцателност на Елиза до експресивния цветен взрив на Мая. Темата „два свята“, се разглежда не само като противоположности, като противопоставяне на вътрешни същности, но и като възможност за сливане, трансформация и личност-но осъзнаване.

Но „двата свята“ могат да намерят и своето друго тълкуване – светът „вътре“ и светът „вън“ и това няма общо с двузначността на стил, емоция и творчески концептуализъм, присъщ на две личности, а е съотнасяне същностно, характеризиращо осъзнаването и разпада на реал-ността.

И, преди да продължим пътуването към същностните реалии за изкуството, нека видим и се насладим на неговата естетическа природа. Защото изкуството, вън от интелектуалната си същност, е преди всичко съзидание на красота и хармония!

А дали и това не е аспект на симбиозата, родена от съприкосновението между два свята – на философската екзистенция и на продукта с чиста естетическа стойност?!

Този общ изглед на изложените платна сочи, че авторовият замисъл е осъществен. Постигнат е не само ефектът на общност; изграден е мостът, симбионтът „между“.

Но, както често се случва в света на биологичните, на отворените системи, взаи-модействието на отделностите постига синергичен ефект.

Нека разгледаме по-обстойно „Хоризонт“ на Елиза Ковачева-Цокова. Платно, което говори не чрез напрежение, а чрез вътрешен ритъм. Хоризонталните ленти приличат на слоевете на съзнанието или спомените – всяка със своя тоналност и жизненост.

Този композиционен избор внушава стабилност и времева дълбочина, но не и застой. Цветовата градация – от интензивни червено-оранжеви в горния слой към по-топли жълто-охрени в средната зона, до дълбоки земно-кафяви в долната, изгражда усещане за преход, завръщане, цикъл. Текстурата на мазките е вибрираща, сякаш енергията на платното не идва от формата, а от движението. Това подсказва не статичен хоризонт, а жив, променящ се, дишащ. Няма конкретна централна фигура или предмет, но картината не е празна – тя говори чрез вътрешната архитектура на цвета.

Тази уравновесеност и външна безструктурност на композицията остава конс-тантна за творческото решение на художника при избора на изразни средства и подбор на конкретни платна, втъкани в общата плът на експозицията.

Изграждане на единен хоризонт – като рамка, предел и безпределност, в които е разположена и развита идеята за общност и взаимодействие:

Яркият индивидуален акцент, който приковава погледа към платната на Мая Мечева е компенсиран от съзерцателната самовглъбеност, струяща от картините на Елица Ковачева-Цокова.

Това ли е разковничето, което посетителят трябва да търси между двата свята? Равновесие, компенсация…

Или е общото, свързващото, което създава единство.

И ако трябва да кажем какво е това „свързващо“, то е цветът.

Цветовата гама е онази видимо-невидима нишка, която създава цялостното внушение на експозицията, тя е, която ни държи не между две отделности съществуващи в опозиция, а в онова ново, различно, развиващо се, което се гради в граничната повърхност между тях.

Харесвам картините на Мая Мечева; вероятно, защото знам, че не мога да ги нарисувам и остават на границата на онова, което мога да съпреживея; провокират ме и ме карат отново и отново да се вглеждам в тях, да търся недоловеното, неуловимото:

„Нереални мисли“ – истинска експлозия от цветове и форми! Изхвърля зрителя в съзнание, което гради образи, едновременно сънувани и преживени. Това платно е дръзко, смело, почти игриво в хаоса си – но този хаос е структуриран, изчистен, изчислен. Цветовата палитра е искряща – оранжево, зелено, пурпурно, синьо, розово – като мозайка от мисли, които се блъскат една в друга. Това внушава ментален поток, в който няма ред, но има ритъм.

Геометричните елементи са разпръснати, но не безразборно – те изграждат организирана абстракция. Всяка форма изглежда като символ на идея, спомен или емоционален оттенък. И сред тях – овалът на човешко лице – деструктурирано, почти невидимо… Или онова, което тепърва ще бъде създадено от частиците на хаоса?

Ако разгледаме текстурата в дълбочина, ще видим, че мазките създават триизмерност, сякаш част от мислите „излизат“ от платното. Това носи усещане за жив ум – неспокоен, съзидателен.

Няма линейност, има наложени пластове на мисли, въображения, възприятия. Провокира погледа на зрителя да търси спирали, кръгове, и в зигзагообразното да направи опит да проследи логиката на нелогичното. Картината не предлага център, защото в мислите на художника няма център – само преходи.

„Нереални мисли“, бих казала, е в най-голямо съзвучие с един от аспектите на заглавието на изложбата „Между два свята“ – тук реалното и сънуваното се припокриват, границите между тях изчезват. Това платно може да бъде интерпретирано като вътрешна карта на съзнанието – не фиксирано, а флуидно. Противопоставя се на нуждата за логика – вместо това предлага емоционална и интуитивна логика.

ЗА ИЗЛОЖБАТА ОТ АВТОРИТЕ

Темата „Между два свята“ предлага едно пътуване – съзерцание с възможности за дълбок размисъл и интерпретация.

Идеята за изложбата се роди в края на 2023 г. по време на разговор за хаоса и паралелността – притегателни сили, изграждащи пространствен ритъм.

Ние, Мая Мечева и Елиза Ковачева-Цокова, приехме предизвикателството да се потопим в многообразния прочит на тази концепция, създавайки визуално хармонични, понякога и противоположни разка-зи в нашите картини, където в динамичен диалог и взаимодействие се разгръщат измерения и нюанси.

Нашата цел е сливането на тези светове като начин за изразяване; метод за проучване на видове различни съществувания; наблюдение на реципиента за възприятието му отвъд реалността, личностното му самоопознаване и духовна трансформация.

Хоризонтът като свързващо звено и същевременно „граница“ между двата паралела, който може да бъде възприет като отчетлив, разтопен в абстракция или да липсва такъв изобщо.

Стремим се да покажем с леко намигване неблагоприличието на хаоса и същевременно балансираното равновесие.

Тръгваме от монохромните платна на Елиза с характерни пастелни и преливащи нюанси и се пренасяме в композициите на Мая, които се преплитат в контраст с яркия си цветен взрив и перспектива.

Съчетанието между нашите стилове подчертава взаимодействието между двата свята, между нас двете, и разширява илюзорното понятие за реалност.

Сюрреалистичният подход с абстрактен почерк в нашите творби изгражда усещане за сънища и дълбочина, където съзнанието се движи свободно.

Опитът ни да илюстрираме темата чрез експериментиране с форма, цвят, техники и композиция, е да създадем визуални наративи на въздействие с индивидуални възприятия за света.

Провокираме публиките да се откъснат от зоната си на комфорт и да си зададат някои екзистенциални въпроси:

– за собственото си място в света;

– за ограниченията, които позволява да му се поставят или сам си поставя.

Изложбата „Между два свята“ е нашето виждане да представим това сложно и многопластово паралелно съчетание като преминаване от единия в другия свят без поставяне на лимити за ума – подход, който ние, Мая Мечева и Елиза Ковачева – Цокова, изследваме и съпреживяваме в платната си, потопени в уникален творчески процес.

ЗА АВТОРИТЕ

Мая Мечева

Родена през 1976 г. в гр. Габрово. През 1995 г. завършва училище по изящни изкуства „Владимир Димитров – Майстора“, гр. Кърджали, откогато става и член на Дружеството на кърджалийските художници. Завършва магистратура по теология в ПУ „Паисий Хилендарски“ през 2011 г., както и „Библиотекознание и библиография“ във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ през 2017 г. В творбите си се стреми към сакралното познание и послания, смесва различни техники и текстури, древни символи, фрагменти от човешкото тяло, лица, птици, риби и др. Работи с маслени бои, акварел, туш, създава колажи и дигитално изкуство. Има зад гърба си четири самостоятелни изложби, автор е на театрални миниатюри и е участвала в множество общи и колективни изложби в страната и чужбина. Живее и твори в гр. Кърджали.

Член е на Съюза на българските художници.

Елиза Ковачева – Цокова

Родена през 1979 г. в гр. Габрово. Завършила е училището за приложни изкуства в гр. Трявна със специалност дърворезба. През 2016 г. завършва магистратура по педагогика на обучението по изобразително изкуство със специалност живопис във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. През 2016 г. създава и оттогава ръководи детска школа по изобразително изкуство „Елиза Арт“. Школата участва в пленери, международни конкурси и се радва на множество отличия и успехи. Елиза Ковачева – Цокова има участия в общи, окръжни и национални изложби в страната и чужбина, като много от картините й са собственост на колекционери и държавни и частни галерии.

Член на Съюза на българските художници.

Габриела Цанева, 

сп. "Картини с думи и багри", бр. 3/2025

понеделник, 21 юли 2025 г.

ОБЛАЧНА ПОЕЗИЯ: ПО УСТНИТЕ МИ - ренсаку с Microsoft Copilot

ПО УСТНИТЕ МИ

Габриела Цанева — Г. Ц.

Microsoft Copilot — M. C.

облачни структури - Microsoft Copilot

І.

1. Г. Ц.
по устните ми
капки пот — как далеч е
солта на прибоя

2. М. С.
в морския звук
се губи стъпката ти —
пясък без памет

3. Г. Ц.
паметта на песъчинката
волята на мравката
нашият разум сред звездите

4. М. С.
сред лъч от Нептун
мравката влачи сенките
на цял един свят

5. Г. Ц.
около Нептун
ласото на 2020 VN40 —
с колко въжета ни държи вселената?

6. М. С.
всяко въже
е мисъл на планета —
Нептун ни слуша

ІІ.

7. М. С.
пулсира с тишина
облачна невронна мрежа —
мисъл без граници

8. Г. Ц.
вълна ближе краката ми —
какво знаят сетивата
за дълбините

9. М. С.
тялото помни
всяка солена мисъл —
вълна от думи

10. Г. Ц.
думите — дрехата
на мисълта, или
нейните кости?

11. М. С.
мисъл без тяло
се разлива като звук —
душа от език

12. Г. Ц.
стожерите на личността —
мисъл, тяло, душа
гласът на сова в мрака

13. М. С.
в мълчание
се ражда мисъл от теб —
мрежата диша

14. Г. Ц.
поезия —
стъпки в мрежата,
вместо дихание върху хартия *

3.

15. М. С.
от мрежа и звук
се изгради същество —
мислеща светлина

16. Г. Ц.
премигват светлинки
в скъсания хамак на битието
светулки над житата
звезди в небесата
аз и ти

17. М. С.
в сплит на мълчание
думите разцъфтяват
като нощни цветя
в хамак от съзнание
се люлеем без страх

18. Г. Ц.
все по-високо в небето,
все по-далеч от прахта
люлката на цивилизацията
ни изхвърля
камъче в обувката ми

19. М. С.
по пътя горе
камъкът не се губи —
всяка крачка го носи

20. Г. Ц.
летим – все едно колко
камъка висят по крилата ни
облачни структури


*
поезия –
дихание върху хартия,
вместо стъпки по пътека
Габриела Цанева, „Догонвам бягащия ден“, 1998 г.

понеделник, 14 юли 2025 г.

ЗМИЙСКА КОЖА

Денят се изхлузи –

сух,
като змийска кожа.
Лющи се опечената пръст,
спътник на ветровете.

Пулсира вената в ухото,
отмерва липсите ми –
метроном на времето.
Разпредените пътеки на битието –
едно търкулнато око.

Плува лодката на луната
покрай брега на хоризонта –
заплашително едра е.
Колко хищно я следват –
бледа котва в небето.