Пролетта от прозореца -
долу е,
на тревата под балкона,
зелена е,
все по-зелена е...
Пролетта от прозореца -
да протегнеш ръка, ще я вземеш,
долу е -
цъфнала сред
дърветата в гората,
зелена е,
целебна е -
пролетта от прозореца
с птичата песен,
там някъде, сред листата,
които още са пъпки,
само загатване,
само зелено
очакване...
Пищят птиците,
нетърпеливи са,
слънцето вече
пече, влива жарта си в яйцата им,
живи са,
пеят, раздират гърдите си,
зоват живота
искат,
щастливи са...
Белият връх на Черни връх
свети между синьото на небето
и зеления ръкав на метрото...
Слънцето обжарва
лицето ти,
лицето ми...
И само стъклото пред нас
стои между
полета ни надолу -
към зеленото на тревата,
към цъфналите дървета в гората,
към сребърната дъга на реката,
която се провира през тях...
към тъгата на пролетта,
останала там, зад прозореца...
Злачно е...
Вън, зад прозореца...
Злачно е в погледа ти,
злачни са очите ти,
и светлината им...
Само моята утрин
тъне в мрака ми.
Ще го взривиш ли?
Ще освободиш ли
сетивата ми -
да пия злака ти,
да пия пролетта!
петък, 20 март 2020 г.
неделя, 15 март 2020 г.
ВЕЧНОСТТА - КАТО КАТЕГОРИЯ НА ТЛЕННОТО - рецензия
ВЕЧНОСТТА – КАТО КАТЕГОРИЯ НА ТЛЕННОТО - рецензия за стихосбирката на Тодор Билчев "Календар за Вечността"
Прочетох ръкописа на "Календар за Вечността" в началото на януари, когато усещането за пропаст между преходното и вечното е особено силно, почти болезнено.Всяка нова година ни носи надеждата на бъдещето и тъгата по пропуснатото, ненаправеното, разпиляното... и в този смисъл, разбирането за мястото на тленното човешко битие в потока на вселенското време може да ни обезсърчи, или да даде тласък на новите ни начинания.
Не се изненадах от това, че един автор като Тодор Билчев, с неговата богата творческа биография, само за месец подготви за печат и направи необходимото за издаването на три стихосбирки.
"Календар за Вечността" по обем е най-малката от тях, но като авторов замисъл е, бих казала, монументална.
Няколко негови думи, споделени в разговор, ме накараха да прочета отново ръкописа и този път, зад делничното и пейзажа, зад тъгата и надеждата, зад почти афористичните тези и съждения на лирическия „аз”, да видя онзи друг, почти трансцендентален пласт, който прави най-новата поетична книга на Тодор Билчев уникална...
„Календарите са за дадена година, а този е за всички години и остава така и във Вечността. Затова не е календар "на", а календар "за" Вечността, като създава един уникален духовен календар, отброяващ дните, месеците и годината с нетленното махало на безсмъртието. Мислих за заглавие "Календар на живота", което щеше наистина да е едно хубаво заглавие, но то не стига до високата цел, която съм си поставил с тази стихосбирка. Животът е временен. А Духът е вечен, дори духът на времето, затворено в календара, който за човешко улеснение и разбиране е ограничен."
Стихосбирката има сложна композиционна структура, която следва календарното разпределение на сезоните, месеците и дните от седмицата. Авторът е намерил характерната, отличителна черта за всеки описан и преживян през обобщената „година на битието” миг, като в същото време всяко състояние на лирическия „аз” е дълбоко лично, премислено, почувствано, осмислено. За толкова малка по обем книга, „Календар-ът...” на Тодор Билчев е и неочаквано информативна, в нея авторът ни запознава с произхода на календара, на наименованията на месеците и дните от седмицата, което превръща една лирична творба в своеобразен наръчник по семантика на думите, с които най-често си служим, за да обозначим времето.
Книгата съдържа 26 стихотворения, разпределени в четири раздела. Първият е „Годината”, който съдържа само едно стихотворение. Следват „Сезони”, в който с четири стихотворения, посветени на пролетта, лятото, есента и зимата, както и с уводното стихотворение, се задава рамката на природния кръговрат. „Месецослов” е сърцевината на стихосбирката, разделът, в който се разгръща в пълна степен авторовият замисъл – да представи на читателя едновременно характерното, лично преживяното и вечното начало в цикъла на развитие на живота и времето. Тодор Билчев сполучливо прави това с 12-те стихотворения, посветени на месеците от годишния календар... И последният раздел, „Седмицата”, който започва с кратко познавателно въведение, а след това поднася на читателя есенцията на стихосбирката... Написани „на един дъх”, стихотворенията, посветени на дните от седмицата съдържат горчивия хумор на автора, с който ни представя същината на житейския си опит и ни дава най-раздробената представа за смисъла, или за безсмислието на съществуването... но и за тържеството на Духа – онова начало, което съпътсва Разума и го отделя от пустотата на Вселената, лишена от живот...
четвъртък, 27 февруари 2020 г.
ХАЙКУ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО 02-2020
1 февруари - ТЕМА: ВИНО
капка мъзга
върху лозова пръчка –
бъдещо вино
2 февруари - ТЕМА: ПЕТЛЬОВДЕН
камъкът в гнездото
на двама бащи се излюпи –
радост в зоопарка
3 февруари - ТЕМА: СЪН
февруарско утро –
мараня през прозореца
и мирис на праскови
4 февруари - ТЕМА: МОРЕ
***
морски вълни -
снегът върху моравата
се разтопи
***
носталгия -
море
през февруари
5 февруари - ТЕМА: ЧЕРВЕНО
буря -
червеното петно
на Юпитер
6 февруари - ТЕМА: ДЕЦА
***
детски смях
под прозореца -
първи сняг
***
зима -
деца играят
в снега
7 февруари - ТЕМА: ПЪРВИ СНЯГ
***
първи сняг –
локва под закачалката
в антрето
***
детски спомен –
преспите
стигат до небето
***
слънце
и бели пеперуди –
февруарски сняг
8 февруари - ТЕМА: СКИТНИК
в юрган между два кашона
спи бездомникът -
защо ли го наричат "скитник"?
9 февруари - ТЕМА: САМОТА
самота -
в час пик скитникът спи
в юрган между два кашона
10 февруари - ТЕМА: ЗИМНА НОЩ
в края на подлеза
юрган между два кашона -
зимна нощ11 февруари - ТЕМА: АЗ
раздвоение -
тръгвам към теб,
за да стигна до себе си
12 февруари - ТЕМА: МОЛИТВА
***
след молитва за дъжд,
наводнение -
чул ни господ
***
спасявам те -
няма време
за молитви
13 февруари - ТЕМА: ОТЛОЖЕНИ НЕЩА
***
ден след ден -
все е
първи ден
14 февруари - ТЕМА: ПЪРВА ЛЮБОВ, ПЪРВА СРЕЩА
***
първа любов -
най-трудното е
да й каже
***
първа среща -
пролетен дъжд
вместо целувки
15 февруари - ТЕМА: НА СЛЕДВАЩИЯ ДЕН
***
на следващия ден -
само мръсни чаши
и угарки
16 февруари - ТЕМА: ЛЮБИМА КНИГА
***
апасионата -
започнах да чувам
с очите си
17 февруари - ТЕМА: ПРОЛЕТЕН ДЪЖД
***
пролетен дъжд -
в локви
първите кокичета
***
суграшица
и гръмотевици -
глобално затопляне
18 февруари - ТЕМА: ГНЕЗДО
два гълъба
в клоните на бора -
твърде рано за гнездо
19 февруари - ТЕМА: РАЗДЯЛА
птичетата отлетяха -
раздяла
до следващата пролет
20 февруари - ТЕМА: РОДНО МЯСТО
родно място -
точка
върху географската карта
21 февруари - ТЕМА: ГЛАС
гласът на болния -
пробуждане
в най-глухата нощ
22 февруари - ТЕМА: ПЪРВА ПЧЕЛА
жужене на пчела
в ухото -
харесва й парфюма ми
23 февруари - ТЕМА: ЛИНИИ НА ДЛАНТА
белези върху
линиите на дланта -
как да позная съдбата?
24 февруари - ТЕМА: ОБИЦА
февруарско слънце -
от всяка клонка
капят обеци
25 февруари - ТЕМА: ЗДРАЧ
зимен здрач -
през мъглата прозират
листенцата на бор
26 февруари - ТЕМА: МЛАДИ КЛОНИ, НОВИ ЛИСТА
зелени клонки без листа -
дъхът на март
във вятъра
27 февруари - ТЕМА: РАБОТА - ХОБИ
по хайку на ден -
хобито се превръща
в работа
събота, 22 февруари 2020 г.
НАДЕЖДА АЛЕКСАНДРОВА ЦАНЕВА - НА ПОПРИЩЕТО ЖИЗНЕНО В СРЕДАТА - рецензия
НАДЕЖДА АЛЕКСАНДРОВА ЦАНЕВА - НА ПОПРИЩЕТО ЖИЗНЕНО В СРЕДАТА
„На попрището жизнено в средата” е първата книга на
издателство gabriell-e-lit, публикувана като електронно издание през м.
февруари 2019 г.
Композиционно, литературният сборник на Надежда Александрова
Цанева е изграден от три части, като първите две са в мерена реч, условно
наречени „лирика“ и „импресии“.
Поетичният стил на Надежда Цанева, обаче, е по-скоро
експресивен, образно-сетивен. Поетесата търси и улавя мига – болката, щастието,
липсата, разочарованието, изплъзването на мига, предопределеността, красотата,
любовта и надеждата, фрагментът, който изгражда цялото и цялото, което се
разпада. И именно тук, в хаоса на отломките, в отсъствието на равновесие и
опорна плоскост, лирическият „аз” открива и прокламира програмната същност на
произведението, която се превръща в спасителен мост, по който, в един критичен
момент, авторът се завръща в живота си:
„Не ме придумвай,
че покоят е живот –
покой не искам.
Мъртвите почиват.”
Ако продължим детайлизирането на структурата, можем да
проследим няколко основни теми, около които е концентрирана тъканта на книгата
– неуловимо-избягващите мигове, разпиляването на жизнената енергия,
разхищението на чувства и оставащата пустота. Лирическият „аз” търси онова,
което ще остави следа, ценното, същностното, липсващото в един кух свят, без
щастие и съпричастност. Усещането за сблъсък на стихията с крехкия личностен
стремеж към висина и полет пулсира във всеки стих, наслагва се и обсебва
читателя.
В цикъла „Сбогуване” прави впечатление едновременността на
авторовата овладяност и дистанцираност, от една страна, и на една болезнена,
почти автобиографична точност на изказа в експозициионното стихотворение и в развитието
на действието и развръзката в следващите го. Тук особено силно се чувства преливането
на лирическия „аз” в биографичното поле на авторовата личност, като в същото
време битийната драма от загубата на любим човек размива очертанията на
действителността, за да се докосне и развие в едно почти мистично-приказно
пространство. Когато преминава и през него, поетесата достига до философското
обобщение на последното стихотворение от цикъла, което повдига един от
най-съществените въпроси, преминали през цялата човешка история:
И се питам: докога ще
боли?
И ще бъде изправян
светът пред войни?
Докога ще убиваме,
а страхът от смъртта
ще пълзи,
докога ще умираме,
за да стават след нас
по-добри?
Темата за любовта и самотата, за несбъдването и свободата,
преминават през всички части и слоеве на стихосбирката, като в първата част
виждаме задушаването на едно крехко и светло чувство, което, във втората част се
е превърнало в мътната стихия, помела стените на ежедневието и рутината, за да
стигне до „брега на свободата” и осъзнаването, че „брегът на свободата е пуст”.
Дълбоко лична и изстрадана, като всяка лирика, в поезията на
Надежда Цанева често звучи и гласът на гражданина, тревожен за настоящето и
бъдещето, гласът на личността, която търси брод бързо променящото се
политико-социално обкръжение – брод както за себе си, така и за своя народ.
Моля – спасение
за непознатия, лъган,
незнаещ какво иска
народ!
Дъжд вали.
Все вали и отива в
канала.
В третата част на сборника са събрани няколко публикувани
през годините статии, в които се разгръща и развива този образ, на пръв поглед твърде
различен от лирическия „аз” на поетесата. И това е образът на гражданина, който
иска да промени света и го променя – с думите си, с действията си и с ясната си
позиция за развитието на обществото.
Ценен документ за времето, като кехлибар, затворил в
златисто-прозрачния си обем златисто-призрачните мигове на онова, което вече започва
да става история.
Една книга, която заслужава да бъде прочетена! И нека
пожелаем на автора и книгата лек път към Читателя!
събота, 15 февруари 2020 г.
МЪГЛА И ОБЛАЦИ
Мъгла и облаци –
свличат кожата на планината,
обличат с мокрите й одежди
уморените ни делници,
навличат ни печал,
и мечти за пролет,
за синьо, за слънце,
за цъфнали клони,
за пчелни набези
в листа и корони,
за бонбони
от нектар и роса –
...красота...
Не ми трябва
красота,
не ми трябва
тъгата на деня
и мечтата за после...
Мисля за вчера,
празникът на любовта –
топла зима,
тревата събужда хлорофила си,
няма кокичета под снега
(и снега го няма);
малки момичета, облечени с ризници
на червения кръст
раздават презервативи...
май...
на всеки минувач, забързан някъде...
май...
нали?
Дали към любовта...
И цветя,
и цветя...
Цветя –
по спирките и
тротоарите,
в ръцете
на всеки,
който крачи
забързан нанякъде,
без поглед за никого,
без лице...
самотни цветя,
букети с цветя,
станиоли,
и
бонбони,
и
сърца...
А някъде
стари поети и бардове
пеят песни за виното,
песни с китари,
песни без ритъм...
само бягащи образи,
забравени
и неизпети...
стихове умиращи,
разпети,
разпнати поети...
И виното плаче с червени сълзи,
разлива се –
върху оризовата ми хартия,
вместо туш...
Рисувам суми-е
рисувам усмивката ти с вино...
Планината съблича дрехите си
в мъгла –
стара и вечна –
като стара уличница,
като светица...
Планина –
...хубавица...
Не ми трябва
песента на барда,
нито туша на виното,
нито презерватива на любовта –
презареждам тялото си
и продължавам –
синева
зад мъглата и облаците...
Планината е бяла.
петък, 14 февруари 2020 г.
ОБИЧАМ ТЕ
Обичам те.
Това е факт,
не зависи от теб,
нито от мен,
обичам те...
Уморена съм,
уморени сме –
да се обичаме
и да бъдем щастливи...
Обичам те,
това е факт.
Нямаш заслуга за него,
нито аз...
Ще бъда с теб до края.
Зная –
няма сила, която да ни раздели...
Ще остана с теб,
това е само началото...
Обичам те –
само изглежда, че сме в ада...
В рая сме, знаеш ли?
Мигът е спрял...
Мефистофел само си мисли,
че е отнел душата ни...
А душата ни...
Душата ни е цяла...
Обичам те –
твоята душа ми е по мярка,
затова я нося, вместо моята...
Дадох ти душата си в заем,
да си послужиш с нея,
докато нямаш сила да изгладиш своята...
Не ми я връщай,
недей –
твоята ми е достатъчна...
Изпрах я,
закърпих я – няма нужда от
гладене...
Нося я –
като последния писък на модата...
Без колене,
без рамене,
без ходила,
раздрипана...
Не ми трябва друго,
освен погледа ти...
Ще ме погледнеш ли?!
Обичам те –
знаеш го,
дори когато няма какво да кажеш,
дори когато аз те ругая,
когато забравям слабостта ти,
когато играя герой...
Обичам те –
знаеш го...
Няма сила,
която да го промени...
Ние променихме съдбата...
не просто „съдбата си” –
ние променихме Вселената,
когато тя не поиска да те спаси...
Ние променихме Битието,
променихме пътеките,
по които вървим...
Ние хванахме Времето...
„О, миг, поспри!”
Спряло е времето,
не тече –
от минало към бъдеще...
Завихрено настояще –
това сме,
обичам те...
И няма да те пусна в бездната...
и няма да ме пуснеш,
зная –
обичаш ме...
сряда, 12 февруари 2020 г.
ЗИМА, ХАЙБУНИ
***
Толкова чисто е,
толкова тихо –
птиците стъпват по сняг...
Боровите иглички са натежали
от очакване на утрото,
когато птиците ще запеят,
обрулени върху преспите им...
първи сняг -
чисти са
и кофите за смет
***
Знам, че е пълнолуние. Търся луната зад завесата, няма я... Излизам на балкона, за да я потърся между облаците, дори щората вдигам, няма я... Зима е. И облаци няма.
Само мъгла, толкова гъста е, че не виждам, само чувам как...
кучето вие
срещу улична лампа -
зимна мъгла
вторник, 11 февруари 2020 г.
Абонамент за:
Публикации (Atom)