Темата за 7 февруари е МЪГЛА
през талазите на мъглата
слънце –
вместо луна
***
лятно утро –
платноходки
плуват в мъгла
***
зимен здрач –
над езерото
мъгла от водна пара
***
детски спомен
вървя в мъгла
сама в света
Темата за 7 февруари е МЪГЛА
през талазите на мъглата
слънце –
вместо луна
***
лятно утро –
платноходки
плуват в мъгла
***
зимен здрач –
над езерото
мъгла от водна пара
***
детски спомен
вървя в мъгла
сама в света
Темата за 6 февруари е БРАДА
Едно мое стихотворение, "Брада от водорасли"... не го помня, но откакто го написах, когато чуя думата "брада", сещам се за "брада от водорасли"... Но - не можах да напиша хайку за брада от водорасли...
влажна есен –
камъкът в двора
с брада от мъх
***
В края на юни ечемикът узрява и нивите заприличват на руси самодиви, заспали в полето. Обичам този рус цвят - напомнящ суша, жега и прах, избеляло пране и пустош...
краят на лятото –
брадата на скитника
изруся
***
Обичам да заравям лицето си в брадата ти - кестеняворуса и галеща, каквато беше, когато те срещнах след детството. Обичам лицето ти без брадата му - напомня ми онова, от детството. Обичам брадата ти и сега, и лицето, което криеш зад нея, но кога, кога стана това?
бели жички
в брадата ти –
кога проспах живота ни?
Тема за 5 февруари: КРЪЧМА
Едно намигване към вчерашната тема:
тишина
в квартала –
кръчмата затворена
Вчера… Февруарска пролет.
Излязох, след цяла седмица между стените на апартамента.
Сложих маската още в антрето /заради асансьора и зимата/. Но когато излязох от
входа – махнах я. И усетих пролетта – мириса на влага от есенните листа,
освободили се от снега, мириса на пръст, и кал, и набола трева, и оня забравен
звън на муха, изгубила посоката си… Излязох, уж само по работа, но дълго скитах
из квартала, между блоковете, по алеите, в градинката…
И някак, особено пусто кънтяха стъпките ми…
Някак особено пусто зееха кафенетата, и кръчмата до
спирката, където можеше да се хапне „на крак“, и закусвалнята срещу входа на
Спешното, и баничарницата, където патрулираха кварталните кучета… Няма ги вече
кучетата, разпиляха се… И скитникът го няма – оня, дето просеше цигара и петаче
за кафе…
Доплака ми се – за оня живот, когато…
И не мислете, че го обичах оня живот, когато…
Когато мечтаех за тишината, чистотата и уюта на четирите си
стени.
Темата за 4 февруари е КОКИЧЕ
кокичета –
февруарска пролет
***
сини кокичета –
спомен
за първия експеримент
***
есенни минзухари –
защо не са
кокичета
Тема за 3 февруари: ТИШИНА
Тишина. Това не е липсата на думи, нито липсата на шум; най-тежката тишина е онази, която кънти в думите, зад които няма мисъл; зад крясъците, които искат да надвикат мисълта…
Тишината на нашето време – удавено в безочлива демагогия,
удушено с подменени ценности и сменени роли, маскирано, много пред маските да
станат задължителни…
Но не за тази тишина, натежала от липса на бъдеще искам да
пиша хайку.
Хайку е чисто. Хайку е…
тишина –
само птичи стъпки
по снега
***
непоносимо –
тишината преди
следващото дихание
***
мъгла –
дори бълбукането
на реката е попила
Тема за 2 февруари: СИНЕВА
Метличеният поглед на нечии очи… Често го свързваме със синевата на небето, а небето – с морето; морето – с лятото… Всъщност, зимното небе е някак по-наситеносиньо, по-дълбокоискящо – искащо слънце и светлина. Днес небето е скрито зад облаци, над града има мъгла – онази рехава утринна мъгла, едва докосваща върховете на тополите край реката под балкона, едва покриваща полите на Витоша…
мъгла зад прозореца –
мечта
за синьо лято
***
Бистро небе, отразило светлините на града, прозирно-прозрачно, а на него – залепнала Луната – нахално-ярка, като прожектор, който ни следва в съня…
пълнолуние –
нощна синева
над града
***
Метличеният поглед на нечии очи… Днес четох хайку, свързано с метличения поглед на непозната жена в инвалиден стол, на тераса във ваканционно селище… Плисък на вълни и лято… И лешниковият поглед на майка ми в инвалидния стол, под шатрата до басейна в двора ни… Само лято; няма дори спомен от мечта за море.
между сините стени
на басейна –
целият простор
Тема за 1 февруари: БАЛКОН
Открих предизвикателството „По хайку на ден през февруари“ през 2018 г. и оттогава, вече четвърта година, го очаквам с нетърпение.
„Балкон“, темата, посветена на паметта на Румен Сейреков… Спомних си неговата импресия, онази, която получих в самото начало на битието си като редактор... Болезнено, горчиво и… оня сантимент на съпреживяност, на докосване, чрез мигащите светлини на града, зад всяка от които започваш да виждаш очи…
Но не мога да напиша хайку по този спомен. Днес слънцето припича на балкона ми, горещо е. И просто следвам зимната мечта – взимам чашата с кафе, чинийката, и сядам на масичката на балкона…
пак с кафе на балкона –
по тревата сняг,
във въздуха пролет
***
мъртва муха
върху плочките –
денем лято, нощем зима
***
лунни лъчи –
сянката ми на стената
по-голяма от Витоша
АЛЕКСАНДРА ИВОЙЛОВА И НЕЙНИЯТ „ПЪТ НАД СВЕТА“
Не са много книгите, които са ме карали да се замислям
толкова, колкото „Път над света“ на Александра Ивойлова, а стихосбирките, които
тласкат читателя към неистово желание да научи повече, за да разбере и осмисли
прочетеното по-добре, са още по-малко…
Но аз не съм точна в изказа – тук става дума за нещо
повече от „разбиране“ и „размисъл“, от мислене и стремеж към познание, към
задълбочаване на познанието… Да, и към търсене на смисъла – смисъла на
съществуването, смисъла на изкуството, на красивото и онова, което е отвъд
красотата и променя критериите, определенията и сетивата за красота…
„Път над света“ – една малка книжка, събрала 33
стихотворения на Александра Ивойлова, посветени на конкретни творци или на
конкретна творба, а понякога – просто на едно изпълнение… и 21 портретни
графики на Калин Николов /Сергей Ивойлов, Харолд Пинтър, Мишел Деги, Кристоф
Мекел, Джорджо де Кирико, Блез Сандрар, Антон фон Веберн, Жан Арп, Гийом
Аполинер, Анри дьо Тулуз-Лотрек, Любомир Савинов, Пабло Пикасо, Константин
Балмонт, Диди Арнаудов, Ингеборг Бахман, Николай Кънчев, Игор Стравински, Рьоне
Магрит, Мстислав Ростропович, Андре Бретон, и Макс Ернст/. Тези, но не само, са
портретирани или само загатнати и с думи – Кенет Уайт, Фернанду Песоа, Луи
Арагон, Хуан Миро, Хелмут Лахенман… както и незабравимите наши много познати и
непознаваемо-непознати Станка Пенчева, Пламен Анакиев, Любомир Савинов, проф.
Илия Главанов…
Още когато разгърнах кориците за първи път, дори преди да
прочета посвещението от поетесата, видях илюстрациите на Калин Николов. Лицата
почти в упор гледат читателя… някои познати, други – не съвсем… И силуетът на
Тулуз-Лотрек, който не може да бъде сгрешен, кристализира от утайката на
сумрака…
Разбрах, че в ръцете си държа книга, която носи много
послания на различни езици – поне за два бях сигурна още в първи миг – езика на
поезията и езика на графичното изкуство… После се оказаха повече…
Предговорът на Кирил Попов донякъде ме подготви за
предстоящото, донякъде познанството ми с авторката и нейната удивителна личност
с широки творчески търсения също бе индикация за онова, което мога да очаквам,
но…
Всъщност, оказах се неготова за духовното пътешествие,
което последва.
Композиционно, стихосбирката е
изградена от три части – „Hommages“ /почит към/, „Парижки пристрастия“,
„Път над света“ и две стихотворения, които не са включени в цикъл. Това
подреждане, обаче, не оставя усещането за фрагментарност у читателя, а още
по-плътно гради образа на цялото – пътят, който не свършва, който ни води отвъд
собствените ни предели, някъде там, където е вселената на съвършенството.
Без съмнение книга, която кара читателя да чете – още и
още, да се опитва да разбере – кое е онова, което е провокирало поета да напише
точно тези редове, точно за тези личности. Има ли свързаност, има ли друго? И
дали това е „същността“ на твореца – на автора като творец и на твореца, за
когото авторът пише? Дали той, читателят, би открил друга същност… и същността
ли е най-важната?
Какво е посланието? Каква е истината за изкуството – и
трябва ли да я търсим…
Разграждането,
разкрепостяването, потъването в екзотиката на всеки екзистенциален миг,
откъснат от правата на времето… оня миг, който се врязва във въображението ни,
който съществува само там… Той никога не е един и същ. Оня детайл, който е
направил за нас една картина специална, неповторима – дори в милионната й
репродукция, оня детайл, който прави едно платно изкуство, защото го прави
уникално по някакъв немислим, трансцедентен начин…
Героите на тази стихосбирка, на пръв прочит, могат да
бъдат изброени и изречени… Не, тези имена не са най-известните… не са, макар да
са известни. Някои са били приживе пренебрегвани, други са забравени, всички –
неразбрани, макар и величани… Някои са останали само имена, или едно
произведение… други са безименни… Но всички – по някакъв начин близки до автора
– от бащата, като синтез на личност, художник, път към разбирането на живота,
изкуството и вечността до образа на низвергнатите, изхвърлените, но
съществуващи в своята неповторимост, изящност, безнадеждност и величие…
Един образ, който графиката на Калин Николов ни представя
като сбор от разбягващи се съзвездия, а дъщерята-поет събира с думи:
Не зная
кой си –
и по какви спирали
ти тук си слязъл
от безкрая…
/„Художник“/
Или …
Диаболичното излъчване от портрета на Мишел Деги, съчетано с импресията:
тези тъй красиви и жестоки
мрежи от безсъние
които те оплитат
………………………
додето се научиш най-накрая
да сънуваш и наяве
/Hommages,
2/
Не мога да не спомена още две стихотворения, този път,
посветени на музиката – областта, в която Александра Ивойлова е професионалист,
както по призвание, така и по образование:
Веберн, Веберн, Веберн
вибрации от същностите на нещата
…………………
многозвучие просветляващо мрака
зародиш на нови галактики
в едно дихание само
Път към една Вселена, родена,
/така помислих в началото,/ само от звуко-графията на името и вибрацията, но
всъщност, болезнено поантата разкрива друго:
…………………………..
смъртта на композитора
куршумено многоточие
енигма
с окървавено слепоочие
/Hommages,
8/
Лахенман –
те недоумяват
но чувстват
те понечват да
отрекат
но чувстват
чувстват
те изпитват страх
ужас
………………….
няма /повече/ време
няма измерения
раят ги приема
отново
/„Музика за соло кларинет“ от цикъла „Път над света“/
… и уточнението „След изпълнение на проф. Илия Главанов…
Музиката, родена от композитора, преродена от изпълнителя,
превъплътена от слушателя… трябва всеки от тях да бъде артист, да бъде пропит
от „всепроникващите звукови кодове“, за да прозре прозре през ужаса и да
достигне до рая.
Едно от най-изящните като
изказ стихотворения е „Балада за момичетата от Сен Дени“ от цикъла „Парижки
пристрастия“ – …„момичета на нощта/…/ затворници на открити прос-транства/… от
небето се отронват звезди“, а друго, също тъй затрогващо и същевременно –
метафора-шедьовър, е „Клошарят“ от същия цикъл – „В ръцете си държи света/
огромен хляб,/ обрасъл с гълъби./ Творби, които насищат с човечност тази книга,
посветена на изкуството и пътя му над света.
Не написах тези редове наведнъж, четох и мислих още и
още… за „Път над света“, книгата, която те кара да надскочиш себе… стихове,
които взривяват въображението, а после продължаваш да четеш… и още, и още…
Да, тази стихосбирка ме накара да преоткрия познатите ми
поети и художници, да открия нови –
личности, стихове, картини, багри, усещания, простори.
Накара ме да гледам с други очи, да търся други
взаимовръзки, тенденции, пътища, които не свършват.
В заключение ще добавя, че за възприемането на стихосбирката допринася и доброто оформление на корицата, и цялостния дизайн на изданието, дело на Калин Николов и Виктор Гуцев, и предговора на Кирил Попов, и редакторската работа на Пламен Анакиев.
На добър път на "Път над света" на Александра Ивойлова, издание на ИК "Огледала", София!