вторник, 23 юли 2024 г.

ДЗЕН РЕНСАКУ

ПЪРВА МЕДИТАЦИЯ

1.

Какво трябва
да направи будистът,
когато види
как котка
хваща мишка?

„Не вреди!“
Как да запазя мишката,
без да вредя на котката…
Нека кръговратът
реши.

Кръговратът
е в полза на котката –
крещи съвестта

а прагматизмът шепти –
по-добре мишката
в стомаха на котката,
пред това
да бъде отровена.

Котката
изяде мишката.
Медитация.

2.

Какво трябва
да направи будистът,
когато види
как котка
напада гущер?

Поривът ми е
да спася гущера.
А котката
кой ще спаси?
Медитация.

*
Видях как
гущер напада муха.
Спасих мухата.

Горкият гущер –
не успя да утоли глада си
преди котката…

После
мухата снесе яйца
в трупа на котката,
отровена
от мишката.

Какво направи
будистът? Медитира.
Светът се върти.

ВТОРА МЕДИТАЦИЯ

1.

Какво трябва
да направи будистът,
когато види
как една страна
напада друга?

Поривът ми е да крещя:
„Спрете войната!
Спрете войната!“

Но агресорът
не спира войната.
Окървавеното
лице на жертвата
гледа в съня ми.

И будна крещя
„Спрете агресора!
Спрете агресора“

2.

Какво трябва
да направи миролюбецът,
когато
една страна
е нападнала друга?

Поривът ми е
да подам ръка
на жертвата.

Сънувам.
Жертвата поема
голата ми длан…
Прах в зъбите ме буди –
газим в пепелища.

3.

Какво трябва
да направи миротворецът,
когато една страна
е опустошена от
нападението на друга.

Стена. Поривът
ми е да стана стена
пред агресора.

Рухнали стени…
котка и мишка край тях
играят в съня ми.
Сънувам – как се събуждам
и двете са живи.

ТРЕТА МЕДИТАЦИЯ

1.

Какво трябва да направя,
ако видя как котка
напада мишка?
По-добре котката да я изяде,
отколкото човек да я отрови.

Какво трябва да направя,
когато видя как котка
напада гущер?
По-добре сита котка,
пред стъпкан гущер.

2.

Видях как гущер напада муха.
Спасих мухата.
Горкият гущер –
не успя да утоли
глада си –

преди мухата
да снесе яйцата си
в трупа на котката,
изяла мишката,
която вчера яде с мен.

ЧЕТВЪРТА МЕДИТАЦИЯ

Трийсет месеца
войната не спира.
Трийсет месеца…
В Украйна вместо цветя
цъфтят шрапнели.

Трийсет месеца…
Светът медитира в пъпа на
„глобалното затопляне“,
Ивицата Газа
извезана с взривове.

Трийсет месеца
вихрим война на „фили“
и „фоби“. Трийсет месеца –
ксенофобия.

Забравихме да сме хора.

Няма коментари:

Публикуване на коментар