ПРЕДИСЛОВИЕ
През 2016 г. исках да подготвя и издам „Сборник 35”, в който да събера
разпилените листи от това, което съм писала през последните 35 години - от
първата ми публикация, до днес.
Пред теб, читателю, е „Сборник 50”. В него събрах разпилените си мисли
от последните 50 години - от първото ми стихотворение, до днес.
... Беше лято, горещо и прашно. По каменните зидове на къщите се
гонеха гущери, а после потъваха в тях. Обичах да ги наблюдавам. Захласвах се по
всякакви животни – мравки, бръмбари, пчели, щурци и пеперуди – изглеждаха ми
като пришълци от гатанки, приказки и басни. Не се съмнявах, че мислят, чувстват
и живеят свой странен, непознат и пълноценен живот, в който много исках да се
вместя.
Средата на юни – горещо и прашно. А нощите – душни. Не очаквах с
нетърпение рождения си ден, все още не осъзнавах значението на тези
дни-раздели. Нямах усещане за притежание, затова не жадувах за подаръци. Но се
зарадвах на книжката, която ми подариха за празника. Не можех да чета, но
познавах буквите и цифрите, можех да броя, да събирам и да изваждам и знаех, че
няма най-голямо и най-малко число. А книжката!!! Беше чудесна - шарена, с
твърди корици и картонени страници – на всяка от тях – различни животни, бели
точки в цветни квадратчета и числата от 1 до 10... 1, едно пиленце, една точка;
2, две зайчета, две точки; 3, три плъха, три точки... нататък не помня. Аз бях
на три и надписът с поздравленията и пожеланията беше върху страницата с трите
плъха - едри, черни, дебели - двата седят на задни крака, а третият лежи между
тях, с корема нагоре... Бях потресена, обидена и отвратена – защото бях на три,
като трите плъха... Но обикнах книжката си, непрекъснато я разучавах и мислено играех
с животните между кориците й.
Това е историята на създаването на първата ми стихотворна творба.
А самият творчески процес беше бурен и зловещ.
В
една гореща душна нощ, сядам в средата на кревата си и декламирам, колкото сила
имам:
Мишка
мишка!
Черна
мишка!
Страшна
мишка!
Мишка –
без
опашка!
Освен
с първия творчески акт, онази година, преди 50, беше важна за мен, защото
тогава се случиха много неща, които ме накараха да мисля /или да не мисля/ по
начина, който определи същността ми.
1967-ма
настъпи с втория ярък спомен в живота ми. Нова година! И напълно проваленият
опит на баща ми да се маскира като Дядо Мраз. Разпознах го безпогрешно,
безкомпромисно и веднага. Така основният философски въпрос – „Съществува ли
Дядо Коледа/Мраз и има ли той почва в детското въображение” остана незададен,
поради липса на предмет, който да бъде поставен на обсъждане.
И
така, продължих да крача в света на собствените си крака, без нужда от
патериците на чуждите измислици.
Два
месеца по-късно, през февруари, видях как с кола докараха приятелката ми
Борислава от болницата и историята за щъркела, който носи бебетата изобщо не бе
спомената. Докато наблюдавах иззад вратата как я почистват и повиват, научих се
да повивам куклите си. Никога не повярвах на народната мъдрост – „Ако с гледане
се учи занаят, кучето щеше да е най-добрият касапин”. Усвоих много занаяти с
гледане и продължавам да го правя.
След
още два месеца, през април, ми съобщиха, че през лятото ще ходим на море. Не
знаех какво е море. Обясниха ми, че това е голяма вода, по-голяма от Дунава, но
не тече. Напънах въображението си до пукване, но това, което то успя да сътвори
бе представата за големия топъл басейн в градската баня, но по-голям. Често
сънувах представата си за море, вече бях сигурна, че е
такова, каквото го виждам в ума си. Няколко месеца по-късно, през юли, докоснах
морето...
Тогава
осъзнах, че да вярваш в разума си, е нещо опасно. Никое въображение, никоя идея,
не може да надскочи съществено границите на познанието, което притежаваме. Обикнах
морето – чистотата, прозрачността, хладната ласката на водата и изобилието на
живо и непознато в него.
В
края на лятото преживях още едно приключение – родителите ми си купиха кола.
Усетих скоростта и магията на движещите се край мен предмети – коли, треви,
дървета и... сблъсъка на затворения в кутията на автомобила свят със света вън.
Катастрофирахме. Нищо особено – изтърколихме се в една канавка, счупихме едно
дръвче, Тигъра и Зайо не издържаха на опита ми да ги спася... а аз, с кървяща
рана на устата бях закарана в близката болница, за да натрупам най-подвеждащия
опит, който някога съм трупала. Цели 15 години бях напълно и дълбоко убедена
/знаех го от опит/, че операционните маси са толкова високи, та стигат някъде
докъм тавана на операционната. Бях на 18, когато ми направиха тонзилектомия и
разбрах, че е вредно да разчиташ на опита си.
Най-разтърсващото
преживяване през тази година, дойде през октомври. Тогава мама стана на 30, и
аз осъзнах необратимия ход на времето...
НАЧАЛОТО
Тогава не казах нищо... и не написах нищо. Щеше
да мине цял живот време, преди да започна да записвам мислите си на хартия. Това
не ми пречеше да мисля – без хартия, и да помня... и да се връщам толкова назад
към себе си, колкото можех... до самото начало на личността си.
“ВЪН ОТ ВРЕМЕТО" - ЕТЮДИ
Късове чист спомен,
изрязани от монотонната права на времето, в което е заключен животът...
„...Помня жегата... И това, че мухите бръмчаха. Помня
перилата на каменното стълбище и зноя, излъчван от тях. Помня нечии
стъпки, но не помня чии. Знам, че седях на прага и всичко наоколо се
разтапяше. Дори гласовете се разпадаха, преди да стигнат до мен.
Повей на вятър... не, мамината рокля догони бързите й стъпки.
И тогава го видях
- гумен, бежово-прозрачен, кацнал на каменната пещ... Дълго го наблюдавах.
Той омекна, изкриви се, потече. Най-важното
нещо в живота ми, осигуряващо съществуването ми, се бе превърнало
в лепкава локва.
Помня паниката,
която настъпи, когато откриха, че биберонът ми е разтопен. Разбрах,
че друг не може да се намери в града, където бяхме... Белоградчик...
Често са ми разказвали
тази история. Всъщност, нейния край, защото началото никой не беше видял.
Историята за това, как съм започнала да се храня с лъжица. Никога
не пропускат да отбележат - кога самодоволно, кога с яд, че на година и два месеца съм проявила достатъчно
инат, за да не се храня три дни, отказвайки да приема ядене, което не
излиза от биберон.
Не помня тези три
дни на очакване, но помня това, което ги предизвика. Помня отчаянието
си. И спасението си, когато открих Изхода в простото съждение: ”Щом няма биберон тук, да
ми купят от Видин”. Толкова беше естествено...
Помня и ужасът.
Ужасът, когато разбрах, че те не виждат очевидното, а аз не мога да
им го кажа, защото не мога да говоря...”
***
“...Помня жегата. И това, че в устата ми хрускаше
прах. Помня, че стъклата на автобуса се люлееха и бяха жълти от
слънцето вън. Помня разхвърляните чанти и куфари, сред които не
знаех как ще открием нашите. Помня, че баща
ми беше изчезнал някъде в края на съзнанието ми, изгубен сред непознати
лица. Помня, че се тревожех за нощното си гърне, защото не знаех къде
е, но знаех, че мама е до мен...
Беше горещо и прашно
и трудно се дишаше. И всичко трудно се правеше, защото автобусът
се люлееше и аз губех опората си. В ръцете си държах малка синя кофичка,
покрита с бяло пластмасово сито. Тя беше пълна с морска вода, в
която плуваше стадо рибки - от онези, малките, които стигат до самия
бряг, и за които по-късно се чудех как вълните не изхвърлят на пясъка.
Тогава не мислех за вълните и пясъка. Мислех само за тях - най-хубавото
нещо, което имах - сребърни, живи и мънички, много по-малки от мен и
съвсем беззащитни. Много исках да повдигна бялото сито и да ги
погледам, но знаех, че това е опасно за тях, и знаех, че аз съм тази,
която трябва да бди над живота им.
Не помня какво
се случи.
Помня, че кофичката
бе паднала от ръцете ми. Помня, че моите сребърни риби подскачаха
върху прашния под. Помня, че тежки крака ги настъпваха, а аз пъхах
белите си пръсти под огромни обувки, за да ги извадя и да ги върна
в синята кофичка, на дъното на която още се плискаха няколко глътки
морска вода. Не знам дали плачех, но знам, че рибите, които се изплъзваха
от ръцете ми, от които се изплъзваше животът, ми вдъхваха смътен ужас, защото носеха в себе си
смъртта.
Никой не отмести
краката си от локвата с моите риби...”
***
“...Помня гората. И слънцето. И листопада.
Не помня вятъра, но знам, че го е имало, защото знам, че той отронваше
листата... И ме затрупваха.
Помня и мама. Вървеше до мен. Косите й бяха черни, а моите руси.
Днес е обратното.
Спънах се. Заплаках. Тя коленичи до мен и най-после видях лицето
й - срещу своето. Беше красиво. Много гладко. Само устните й не бяха
гладки. Тя ме прегърна и се уплаших. И аз я прегърнах. Тогава разбрах,
че и тя плаче...
Не помня дали я
попитах защо. Помня отчаянието си.
В този ден открих
хода на времето. И осъзнах, че то никога не се връща. В този ден открих
възрастта. И факта, че тя зависи от времето и променя човека.
Помня листата,
върху които седях, прегърнала мама. Помня спазъма в душата си, с
който се опитах да задържа времето. Това беше последният ден, в
който мама беше на двайсет години. От утре ставаше трийсетгодишна.
Не исках Утре да идва.
Слънцето бавно
падаше зад дърветата. Лъчите му потъмняха. Нощта се вкопчи в нас. Тогава душата ми за втори път умря, а светът пак остана
същия...
И ние
останахме същите – аз на три, а тя... на трийсет...”
1980 г.
„Треви под снега”, изд.
„Весела Люцканова”, С., 2000 г.
Правата на времето започна да се развива пред мен – като
конец от кълбо. Навиваше ли се в кълбо обратно зад мен? Без страх, че ще се
изгубя, или ще изгубя, аз тичах по нея... Не помня точно кога направих още едно
разтърсващо откритие – времето е двупосочно, ако имаш спомени, в които да се
връщаш... Започнах да събирам миговете си в безценна върволица, с която вързах
целия си свят. Всичко помнех. Всичко знаех? Изграждах личността си. Това ли
бях? Парчета цветна светлина, събрани в калейдоскоп, с който играех всяка нощ в
съня си. Подреждах цветните зрънца в еднакви, симетрични фигури, които
помнех... До нощта, в която калейдоскопът се взриви, помете скъпоценните ми
късчета и ме изпепели. Крещях насън и рецитирах нещо, което никой не записа, а
аз не запомних. Все още бях на 3. Стъкълцата се превърнаха в слънца. Осъзнах
безкрайността на хаоса.
Започнах да подреждам...
До края на годината се научих да деля и умножавам /в този
ред/, обяснени ми бяха законите на перспективата, разбрах, че звездите са
далечни слънца и започнах да придобивам представа за безкрайността на
Вселената.
Все още нямах представа за безкрайността на познанието и
непознатото... и за невъзможността на научим отговорите на всички въпроси...
Просто – задавах въпроси и получавах отговори...
До нощта, в която първите хора кацнаха на Луната. И
Вселената стана реална и близка, защото влезе в домовете ни. И... все така
необяснима... По онова време живеех с родителите на майка ми, пенсионирани
учители – баба, по литература, дядо, по музика. Гледахме телевизионното
предаване, а после – Луната. И аз попитах – как телевизионните вълни стигат от
Луната до Земята, щом между Луната и Земята има вакуум, т.е. нищо... или
вакуумът не е нищо? Не можаха да ми отговорят. Тогава не знаех, че съм задала
въпроса-кошмар за теоретичната физиката от втората половина на ХIХ век. Просто разбрах, че не на
всяко „Защо” и „Как” мога да получа отговор, но продължих да питам...
Горе-долу по същото време, в другия край на българското
течение на Дунав, зададох на другата си баба въпроса – защо палим три свещи на
гроб с двама мъртъвци... На този въпрос получих отговор и този отговор ме
накара да напиша първата си книга 20 години по-късно...
Но сега ще продължа с първите мисли, които успях да запиша и
които заслужаваха да бъдат записани. Съчинението, в което ги събрах, беше
първото ми публично четене – слушатели бяха всички второкласници от училището,
в което учех...
ПЪТУВАНЕ ПРЕЗ БЪЛГАРИЯ
14
юли
Палав
слънчев лъч ме събужда и ми шепне: "Ставай, тръгвате на път!"
Отварям
очи. Мама и татко изнасят багажа.
Скачам,
измивам се, закусвам и тичам навън.
Колата
е готова.
Напускаме
Русе и с радост се отправяме към далечните върхове на Балкана.
18
юли
Разгледахме
интересните места в Плевен и Търново, свързани с нашата история и тръгваме към
връх Шипка. Ще минем и през Габрово.
Ето
го!
Бързо
изкачихме стъпалата и спряхме пред паметника.
Изтръпнала
слушах обясненията на татко и мълчаливо се прекланях пред подвига на смелите
опълченци. Така ли са изглеждали тревите и скалите преди 100 години, такива ли
ги е видял Иван Вазов?
Оставихме
един голям букет и продължихме да разглеждаме паметниците на загиналите през
онези героични дни.
19
юли
А
сега сме в село Шипка.
Ето я
черквата със златните покриви. Има и една голяма камбанария.
След
като разгледахме черквата, татко ме заведе долу, под земята, където видях много
гробове-плочи на руски войници, загинали в Шипченските боеве.
Беше
малко тъжно в този град на мъртвите. Мама ни чакаше навън.
21
юли
В
долината на розите сме! Но рози няма, вече са прецъфтели.
Отиваме
в Карлово, родния град на Васил Левски.
Посетихме
къщата-музей.
Най-интересно
беше скривалището, стана на майка му и казанджийницата.
Няма
да забравя и униформата и оръжията на Левски.
23
юли
В
Карлово нямаше къде да спим и заминахме за Сопот.
Пристигнахме
късно и нищо не видяхме.
Пренощувахме
в хубав хотел. Сутринта станахме рано. Отворих прозореца.
Срещу
нас, изправен в цял ръст, като жив ни гледаше големия български поет Иван
Вазов!
От
двете страни на паметника има две каменни чешми. От тях денонощно тече вода.
Недалеч
се белее скромният дом на поета.
Посетихме
го.
На
другия ден отидохме в метоха, където се е крил Левски. Не видяхме скривалището,
защото манастирът беше в ремонт.
Имаше
една голяма лоза, останала от турското робство. На нея видях грозде!
25
юли
Днес
сме в Копривщица.
Тук е
пукнала първата пушка, известила Априлското въстание от един мост. Минахме по
него.
Посетихме
къщи на революционери и на поета Дебелянов. Много ми хареса паметника на
майката.
27
юли
Изкачваме
Средна гора. Спускаме се в равното тракийско поле. Като сребърна лента се
извива река Марица.
Разгледахме
Пловдив. Улиците и къщите на Стария град приличаха на картинки от книжка с
приказки.
Отправяме
се към Родопите.
28
юли
Чепеларе.
Малко планинско градче. Тук се установяваме за по-дълго в красив осеметажен
хотел.
Аз и
кака Татяна сме в отделна стая, с тераса.
Хубаво
е да си самостоятелен. Четем книги до късно, а вечер, докато заспим си
измисляме приказки и си разказваме това, за което мислим.
30
юли
Днес
цял ден валя дъжд. Отидох в мамината стая. Тя чете книга с едно момиченце на
корицата. Това е Ха, виетнамско дете, на 11 години. По-голяма е от мен, но
по-малка от кака Татяна.
Мама
ми даде да прочета дневника на Ха. Беше написан по детски, много интересно.
След това прочетох и други места от книгата. Разказва се за войната във
Виетнам, за бомбите и мъките на хората.
1
август
Днес
не вали. Синьо небе. И слънце.
Отиваме
в Пампорово.
Там
беше много хубаво. Имаше лифт. Качихме се на него, за да стигнем до върха. Той
ни издигаше над пропасти и борови гори. По борчетата скачаха пички и катерички.
Изведнъж
заваля дъжд. Като слязохме, бяхме мокри. Разходихме се из гората. След малко
изгря слънцето.
Доволни
от хубавата разходка, вечерта се прибрахме в хотела.
3
август
Днес
ще ходим на Чудните мостове.
Пътят
е много лош, има завои и колата едва върви, надвесена над страшни пропасти.
Най-после
стигнахме. Чудните мостове!
Те
бяха мраморни и блестяха на слънцето. Представляват огромни скали, издълбани от
течащата река. Едно малко облаче се закачи за тях. Искаше ми се да съм на него.
Имаше
много чужденци, които снимаха.
Обядвахме
и вече се гласяхме да си тръгваме, когато видяхме как тревата се размърда и две
пухкави животинчета, може би зайчета, се скриха в близките храсти. С кака
Татяна започнахме да ги примамваме, но те не се показаха. Много ми се искаше да
ги хванем и да ги погалим.
Заваля
дъжд и си тръгнахме.
12
август
Дните
бързо минават.
Посетихме
Смолянските езера, връх Рожен, Бачковския манастир.
Тетрадката
ми се свърши, пръстите ме болят от химикала. Спрях да пиша.
Това,
което искам да разкажа е толкова много, че не може да се събере в никоя
тетрадка.
25
август
Вече
сме в Русе. Пак съм в моята стая. Никога няма да забравя онова, което не описах.
Очаквам
новата учебна година, но искам лятото да продължи.
1972
г.
Като се замисля, писането на проза винаги е било за мен един
волеви акт – понякога всепоглъщащ, но винаги овладян.
Докато поезията... Поезията беше отговорът на Вселената на
въпросите ми без отговор...
***
Какво са звездите –
Слънца, със студени
А – може би
топли и близки?
Къде сте???
Има ли Разум
отвъд нас?
Ако има –
къде е...
Има ли разум
в тревите,
има ли разум
в пчелите,
има ли разум
в звездите
и отвъд тях?
Ако има
и не го разбираме –
къде сме?
***
Дайте ми въздух,
дайте ми вода...
Дайте ми хляб и топлина –
искам да живея...
Дайте ми въздух,
дайте ми вода...
дайте ми хлад и светлина...
Искам... свобода…
1975 г.
***
Един живот...
Какво е той в сравнение с живота
на Вселената?
Какво е той в сравнение със вековете,
бавно капещи...
Какво е той в сравнение с еоните
погълнали ни в себе си…
Една прашинка в океаните,
захлупили Земята ни
Една прашинка във безкрая,
разтворил сетивата ни...
***
Искам -
да премина през времето,
да пътувам във времето,
да прозра във
вечността...
Искам -
да погледна през времето,
да премина през материята -
да бъда вечна като тях...
1976 г.
***
Какво е човекът?
Какво се крие зад тези пет букви?
Кости, облечени с купища
плът...
... и обувки?
Какво е човекът?
Кой го създаде?
Защо?
Или...
Той сам се създаде?
Господи?
Защо
се обръщам към теб...
Кой си?
Кой теб те създаде?
Защо...
Кой ще ми даде отговор
на въпросите без отговор...
Има ли истина и къде е тя?
Има ли смисъл живота,
има ли смисъл смъртта?
Има ли смисъл
в хората
и какъв е той?
Господи?
Да убиват
всичко,
което имат ли...
Всичко красиво под Слънцето?
Само под своето Слънце ли...
Има ли истина и каква е тя...
Господи???
Не те искам –
отче
на сечта
и разрушението....
***
Отричам всичко.
Само мисълта
да отрека
не мога.
Не мога -
за да я отрека –
ще мисля...
Като удавници,
хванати за мисълта
се давим в нищото...
Къде се давим?
Отричайки всичко,
аз отрекох и нищото...
Тогава?
Утвърждавам мисълта.
И тя ме утвърждава...
Давя
се -
отново в себе
си...
...Ще знам ли някога
отговорите
на въпросите
без отговор...
1977 г.
откъси, „Треви под снега”, изд.
„Весела Люцканова”, С., 2000 г.
МЕЖДУ НЕБЕТО И ЗЕМЯТА СЪМ
Не мога да стигна стремежите си - недостижими
са. И назад не мога да се върна - всички пътеки към традицията отрязах.
Захвърлих ги.
Единственото спасение е и други да увиснат
като мен - между небето и земята...
...Кога се отравят душите? Кога се развалят -
от страх? Кога страхът избуява и се разпуква, кога бели червейчета
започват да ни гризат...
Кога изядени, душите стават еднакви, и вече не могат да се спасят?
Седя пред бюрото си и пиша - кое ни прави такива,
каквито сме?
Гените на предците ни ли? Безразборно смесвайки
се при безбройните си срещи или светът, сред който растем?
Другите ли ни създават, или сме това, което създадем?
Седя пред белия лист и пиша - такава съм, каквато
искам...
Откак се помня съм това, което съм. Тялото расте
и големее, умът се пълни с нови факти и идеи, но аз пак съм тази, която
бях тогава, когато осъзнах, че съм човек.
Генна памет, или инстинкт за самосъхранение
- не зная.
Откак се помня, се стремя към едно - да прескоча
възрастовата бариера... за себе си... И да я премахна - за всички...
Затварям очи, стискам клепачи - да заключа в
тях оня ден, когато, тригодишна, бях предмет в една стая, в която обсъждаха
мен, но без мен. Възрастните говореха, но както се говори за масата,
за стола, за кучето на двора и за времето в края на месеца. Аз слушах
и не разбирах - защо говорят така, като че ли ме няма. Опитах се да кажа
нещо, макар че трудно подчинявах думите на мисълта си. Заговорих.
Осъзнах, че съм заключена - в тригодишното си тяло... Болката изпепели
душата ми, а после като вакуум изсмука пепелта. Главата ми остана
празна и кънтяща, съзнанието ми избяга надалеч... Светът за първи
път избледня и пак се запали - в по-ярки багри, в онези, които не
могат да се видят с очи. Тогава видях Страхът - излъчваше се от телата им, изял душите
им, гризеше пространството край тях. Зейна вакуум. И в него бавно
страхът се разслои - страхът на Чуждите, от мен, черен като вакуума, се
спука, когато мозъците им изхвърлиха това, което считаха за невъзможно,
а именно - наличието на разум в тригодишната ми къдрава
глава и се успокоиха. Над него се изцъкли мръсносивкавият пласт
на страха от загубата на статуквото, на силата, авторитета и монопола
върху мненията - макар изхвърлили страха от странното, според собствените
им критерии, те не можеха да изхвърлят страха за себе си. Погнуса
плъпна към душата ми. Тогава разцъфтя страхът за мен - страхът
на тези, които ме обичаха. Хрупкавият розов страх - да не бъда наранена
и подгонена, да не ме изгубят - страхът на мама и татко, с който ме
вързаха за себе си и с който залепиха душата ми към тригодишното
й тяло... Така душите се отравят.
И по-добри не стават, макар телата да растат, а главите - поумняват.
Отварям очи, разтварям клепачи - да изхвърля
от тях оня ден... не искам вече да бъда предмет
в ничия стая...
...Откак се помня се стремя към едно - да премахна
възрастовата бариера. Днес разбрах, че е безсмислено. Времето
закопчава поколенията в здравите си ремъци и ги затваря - обричайки
ги на регрес. И никой не забелязва как се изражда.
Искам да се измъкна. Да бъда вън... Далеч от хватката
на времето... Сама съм... Ще увиснат ли и други като мен - между небето
и земята?...
1978 г.
ИЗТРЪГНАХ СЕ ОТ МЯСТОТО, ОТРЕДЕНО МИ В ПРОСТРАНСТВОТО…
...Секундите спряха лудия си бяг.
И спряха Времето…
Изтръгнах се от мястото, определено ми в
Пространството. Избягах...
Не искам да съм Тук, не искам да съм Днес...
Търся отговорите на въпросите без отговор...
Какво безсмислено начинание...
Всеки ден отговорите бягат, а въпросите се
трупат в черната дупка на съзнанието ми, както материята и енергията
се трупат в гравитационния център на колабирала неутронна звезда...
Пробиват моята Вселена и ме изхвърлят...
Къде? Кога? Заблуден електрон, неопределено
препускащ в отреденото му определено и оформено пространство...
без време...
Това ли съм аз?
Как да търся каква съм, как да искам да бъда, щом
не знам има ли ме... Как да търся площта на лицето си, щом не знам как да
докажа, че съществува...
…
Къде са отговорите на въпросите без отговор?
Къде да ги търся?! От кого?!
Тишина.
В съседната стая глухо грухти телевизор...
Не искам неговите отговори.
Тишина.
Не искам да бъда заключена между моите шест
стени...
Ще придобия ли някога нужната енергия - да ги
надскоча... За да трептя прилежно в новото си измерение?!
Не искам...
Пленница на макросвета, здраво сграбчил тялото
ми с лапите на трите познати измерения, аз искам да изхвърля душата
си “отвъд”.
Отвъд, отвъд, където няма “тук” и “там”... Където,
за да отидеш от “тук” до “там”, няма да е нужно да преминеш през всички
точки между “тук” и “там”...
Как да стигна в пространството между ядрото
и периферията на атома? Или в пространството отвъд Вселената?!
Където, в неконструираното празно на нощта
звездите още не са стигнали...
Тишина.
Мислите бавно си проправят път към края на Вселената.
И бягат. От тези, които отчаяно крещят и чакат отговор.
Тишина.
Искам да говоря - за всичко.
Искам!
Но няма с кого...
Защото и в днешния век горят еретиците.
Защото и днес обществото се страхува от новото.
Защото всеки различен е враг...
…
... Научиха ме
да мисля за всичко. Но мислите ми остават заключени в мен. И препускат
към края на Вселената... Електромагнитни вълни, разпространяващи
се със скоростта на светлината - ще се върнат ли някога обратно?
Някога, някога... когато ще бъдат уловени от
чудовищна маса, която ще ги усуче около себе си и ще ги запрати назад?
Някога, някога... когато няма да бъда сама...
…
Ако мислим черно,
по-бели
ли
ставаме, когато мълчим?
Ако истината горчи,
ще изпепели
ли
лицата ни,
ако я задържим.
Искам да говоря!!!
Тук и днес...
Не искам да споря
кой има интерес
от лицемерие,
и хора без мяра
и лица.
Искам да се боря –
за онова,
което ме изгаря –
да полети.
Искам – ти
да чуеш
тишината
в моите уши...
Зашити
са устата ми.
Черно мисля
сред бели стени.
1980 г.
„Треви под снега”, изд. „Весела
Люцканова”, С. 2000 г.
Но
истинското начало, онова, с което исках да започна тази книга през 2016-та,
дойде след година... Тогава, есента на 1981-ва, за първи път застанах срещу
света, на светло...
В СЪЗНАНИЕТО МИ ПРЕПУСКАТ
КОННИЦИ...
Слънцето
залязва и хвърля кърваво-златни отблясъци по ширналата се равнина.
Огромната река блести като разтопен метал в далечината. Блясъкът
на Слънцето изгаря очите ми. Днес то залязва в кръв, но ще дойде утре
и то ще изгрее за нас - новите владетели на равнината и разтопената
река...
Ордата препуска и жрецът лети. Конят
му понякога
изпреварва коня на хана. Жрецът на Тангра
лети... и някъде се вее конска опашка, забита на върха
на кърваво копие. Очите на жреца хвърлят искри. Те гледат през
вековете, към бъдещето. Само те могат да проникнат през мрака на времето...
може би вдъхновени от Тангра...
Ордата препуска. Жрецът се взира в съдбините на България, име
още непознато, неизречено, на което предстои да стане велико;
да стане символ на каменни войни
и нежни поети, които ще го прославят с кръвта и вярата си...
Аз го
виждам... Той идва, създателят, идва със своите мисли, оценки, идва с веруюто на своето време, идва, за да говорим за това, което аз наричам история,
а той бъдеще...
Ето я равнината, равнината,
на която посяхме костите си. Какво ще стане с тях?... Аз виждам кръв и сред тая
кръв славата и величието на България... Кръвта не е ли твърде скъпо
средство за такава цел? Потомецо, необходимо ли ще бъде Борис І да избие половината от нас, за да наложи една
вяра, която ще струва живота на другата половина след 700 години?
Тангра ли наказа отстъпниците след толкова време... Кой даде на
България повече - Омуртаг със своите пътища и крепости, или Крум - със своите победи? Кой ще остане
безсмъртен - Симеон завоевателят, или Симеон книжовникът? Кое е
по-значимото събитие през 865-та - покръстването, или българската
азбука? С кое остана Самуил в историята - с четиридесетте години,
през които брани независимостта на България, или с трагедията на
ослепената си армия? Кой е по-велик - Калоян, с победата си над латините,
или Йоан-Асен II с дипломацията си? Постигна ли нещо Ивайло, когато
седна на трона? Ще има ли смисъл Светослав Тертер да хвърли главата
на българската църква през
Лобната скала? Не надминаха ли твърде много времето си... Кои ще бъдат прави - тия, които умират с Христос,
или тия, които живеят с Мохамед? Кои са патриотите - тия, които
умират, защитавайки царя, или
тия, които умират срещу него? Кое ще стигне до твоите дни, потомецо - битките,
или книгите? Или само спомените... Кои заслужиха твоето преклонение
- тия, които са създавали, или тия, които са страдали и умирали, за да запазят създаденото... През
времето, в което живея славата се гради на кости, величието извира от кръвта на
мъртвите... В твоето време това така ли е? Коя епоха е дала най-много на България - в моето
бъдеще ли е тя или в
твоето?
Жрецът лети през ширналата се равнина.
Конят му изпреварва коня на хана - мисълта изпреварва всичко.
Жрецът лети през моето съзнание. Въпросите
му кънтят. Ще мога ли да отговоря на тях?
Аз тръгвам назад във времето. Искам
да видя всичко, да чуя всички... Жрецът на Тангра пита – аз трябва да му дам
отговор и този отговор ще бъде отговорът на много потомци, останали в
миналото...
Те
минават като сенки пред мен...
И
питам: съвременници на Борис І, проклинахте ли го, или го възславяхте? Излишно
е да питам... Пожарищата още димят... димът
боде очите и сълзите сами извират от тях... и през сълзите виждам кръст
върху жертвеника на Тангра...
Препускам
и чувствам безкрая на Симеонова България, никога недостигнатите от друг
владетел граници. Върху гърба на коня просторите са най-прекрасни в
необятността си. В далечината виждам уморени войници, далеч от позлатения
Преслав, дали и те чувстват като мен широтата на просторите. Дали прегърбените,
полуослепели писци виждат в книгите тяхното безсмъртие, дали виждат в тях
безкрая на мисълта? И разбират ли, че в техния век книжнината може да се гради
само върху могъщество? И следва ли от това, че Симеон завоевателят и Симеон
книжовникът са еднакво велики, щом един без друг не могат?
Пита жрецът
– кое събитие прави 865-та незабравима?..
Зимната
виелица ме засипва, събаря ме в снега и аз виждам почти толкова, колкото
ослепелите войници... Но защо виждам тях? Защо всеки, който чуе името на Самуил
вижда тях? Преди да ослепеят, те не бранеха ли границите на България, защо ги
виждаме в тяхното трагично падение? Защото сме свикнали да гледаме само крайния
резултат ли? Войници на Самуил, вие как оценявате участта си?
Аз
виждам цар Ивайло на трона... Виждам изпепелени селища и мъже, застанали на
кръстопът...
Народът
се тълпи край лобната скала... Ставам свидетел на необикновено за ХІІІ век
събитие – държавният глава да осъди на смърт църковния... Но става ли от това
светската власт по-силна от църковната? Само един предател умира. С него те
няма да свършат в нашата история...
Първите,
изпреварили времето си, не постигат нищо, но без тях няма пример, няма втори,
които да догонят времето и да направят действителност утопията на първите...
Аз
чувам една окървавена девойка да крещи, летейки към дъното на страшна бездна:
„Ние умираме, за да бъдете българи вие”. Как щяхме да се родим ние, ако всички
бяха умрели като нея? И щяхме ли да бъдем българи, ако нямаше такива, които да
умрат така?
Кое е ценното в историята ни - кръвта,
или огънят?
Битките и книгите стигнаха до нас само
чрез спомените. Победоносните битки създадоха и
запазиха книгите, книгите загинаха
в робството, а без тях нямаше да има България.
Вървя сред кръв и разрушения: гледам смазани
човешки лица, в които живеят само очите, а в тия очи е цялата твърдост
на земята... Жестокост и покъртителни мъки... Имат ли смисъл те, запазиха ли
останките на миналото... И миналото беше ли толкова велико, колкото мъките бяха
страшни... И бяха ли достатъчни страданията, за да се изравняват с погребаните
шедьоври?..
Кои заслужават повече преклонение -
тия, които са създавали, или тия, които са страдали и умирали, за
да защитят създаденото?
Кой ще
се осмели да отговори на този въпрос – не получихме ли всичко, мои връстници,
създадохме ли нещо, наложило ли се е да страдаме, за да запазим нещо, познаваме
ли смъртта за велика цел?
Жрецът лети през моето съзнание. Въпросите
му кънтят и чакат отговор.
Габриела
Цанева, 11 клас, МГ Русе,
сп.
„Родна реч”, бр. 8/1981
Светът ме прие и погали, после ме удари...
КРЪСТОПЪТ
Малка, почти квадратна
стая с розови тапети и розова чешма. На едната стена - врата и радиатор.
На другата - бялозелени завеси пред невиждащ се прозорец; библиотека,
затрупана с книги и бюро, затрупано с всичко. На третата стена -
портрет, маска и легло. Два-три чорапа върху белия килим и торба с
учебници върху белия радиатор. Нощната лампа свети. Дъждът е
спрял и стрехите се изцеждат. Светлината на лампата е изгонила призраците
и мислите, и въпросите. Останало е само безмълвието и тежестта
на чакащите отговори.
Две празни черни очи,
подаващи се изпод разпилени черни коси са втренчени в празните орбити
на череп, надничащ изпод купчината дрехи на бюрото. Един молив механично
се движи по белия лист и спасява бялата ръка, която го държи от бездействие,
а тя спасява умореното съзнание от угризения. Тя се движи, за да не
наруши спокойствието на съвестта, за да й отнеме правото да крещи
“този ден мина, мина, мина... безполезен като вчерашния, като утрешния”.
Ръката се движи, а празните очи с цинично безразличие разглеждат
овала на черепа.
Нищо не нарушава равновесието.
Дори водата от покривите се е стекла и е попила в пръстта и каналите.
Остават въпросите и усилията да бъдат събрани разпилените мисли.
“Има ли смисъл животът?”
Черепът траква с челюсти
-”Погледни ме. Погледни зад себе си...”
Четвъртата стена -
бръчка, вежди, две очи. В зеницата на едното - лице. В зеницата на
другото - череп. Устните под тях се усмихват - излишен въпрос.
Дъждът тихо шуми и отнася
пожълтелите листа.
“Какво е животът? Съществуване?
Или примирение със съществуването...
Безразличие сковава
мозъка. Хладна разсъдливост над всичко. Любознателност до видиотяване...
Тази нощ открих, че
книгите не ме вълнуват. Изучавам ги - навик.
Тази нощ открих, че
проблемите за безкрайността на Вселената и познанието; за произхода
на живота са мъртви. Може би твърде дълго са ме занимавали. Уморена
съм.
Тази нощ открих, че философията
е безсмислица, защото започнах да я уча, когато вече нямам нужда
от нея.
Останах да вися в пространството
и разбрах, че въпросът за моето бъдеще ми е безразличен.
Разбрах, че съм се примирила
със съществуването.”
Тишината е сковала
празната стая. Моливът се движи механично в края на изписания лист
и се мъчи да спаси бялата ръка, която го държи от бездействие, а тя
се мъчи да спаси умореното съзнание от угризения. Съвестта крещи: ”този ден мина, мина, мина...” Безполезен като вчерашния.
Удовлетворение няма.
“Защо всичко се превърна
в безразличие - вчера, днес, преди месец, когато приех сигурното,
но не мое бъдеще. Когато реших, че мога просто да преживея...
...А мислех, че човек
е дошъл на света, за да остави нещо след себе си... Да остави не просто
човек, подобен нему, а да остави себе си...”
Нощта преваля. Дъждът
е спрял. Тихо е.
“Кога всичко се превърна
в безразличие - вчера, днес, преди години, когато за пръв път се промъкна
мисълта, че съществуването също е начин на живот... почти единствения
начин... и започнаха компромисите...
Може би тогава, когато
за първи път се сблъсках с ужаса от невъзможното, от неизбежното?
А може би тогава, когато се изплаших от необятността на непознатото...
и започнаха първите отстъпления...
Или когато разбрах,
че няма отговор на моите въпроси... Но то беше много отдавна. Може
би тогава само нещо започна да се
превръща в безразличие.”
Тишината между четирите
стени на квадратната стая тежи. Нощната лампа, нагрята, пръска
зелена светлина.
Дъждът се стича от
стрехите и потъва в пръстта и каналите...
1981 г. отхвърлено за публикация
от сп. „Родна реч”, поради това, че вдъхва песимизъм.
„Треви под снега”,
изд. „Весела Люцканова”, С, 2000
И
аз се върнах към онова, което вече знаех, че мога да правя...
ПЪТУВАНЕ ДО ФРАНЦИЯ
Пътепис
СЕНТ УАН
22 юли. Заваля пороен дъжд.
Закри хоризонта. В далечината облаците се разкъсаха. Светлина обля мокрите
покриви. Сена отново спокойно тече и отмерва времето. Слънцето огря белите
фасади на няколко блока. По прозореца ми се стичат дъждовни капки.
Чакаме във фоайето на
спортния комплекс. Къде ще отидем? Слънцето изгря. Не, все още се бори с
облаците за простор и свобода. Облаците са много и бавно отстъпват завоюваната
територия. Битка в небето?! Победата е на слънцето. Една почти символична
победа на светлината над мрака.
Пътуваме. В дъното се
издига огромна постройка, чието предназначение е трудно да се определи.
Триумфалната арка! Името ме удря тъпо. Висока 50 м. Широка 34 м. Стигаме до
нея. Дъждът пречи да я видя, а и прозорците не я побират. Първата ми среща с
„истинския Париж”.
Всеки град има един
паметник, който е негов герб, всеки град има една сграда, която се слави с
нещо. Всеки град има една улица, на която е станало нещо. Париж няма. В Париж
всяка сграда е шедьовър на архитектурата и скулптурата. В Париж всеки камък е
история. Париж – това е една необозрима бездна, която векове е поглъщала
таланти, умове и ръце, която векове е поглъщала богатства, корони и слава.
Когато бездната се натъпкала, тя е продължавала да привлича, талантите се трупали, всичко се
наслоявало и се образувала пирамида, по-висока от Хеопсовата. Това е Париж
днес. Не мога да го опиша.
1 август. Сега сме в
Монмартр. Тук има всякакви хора. Минахме покрай Сакре-Кьор, после покрай
стените на манастир. Това е Париж – истинският. На площада художници бяха
изложили картините си и рисуваха. От черното нищо бял кръст се изправя, бял
Христос протяга напред черни ръце. Могъщ, изправен над черната бездна,
безсилен, увиснал на белия кръст. Две черни ръце стърчат от платното. Момиче с
тъжни очи се усмихва. Скица на старец, портрет на жена... И човек, изправен, от
върха на остри скали гледа бушуващо синьо море с вълни, разкъсващи платното,
вълни, искащи пространство, искащи да разрушат всичко, може би. Имаше хора,
много хора. На връщане минахме през площад Пигал с проститутките.
2 август. След обяд
отидохме в Пер ла Шез. Град от гробове. Застанахме пред стената на комунарите.
Сиви камъни и каменна плоча. Оставихме цветя.
Странно е, че тук са били
убити толкова много хора. Сега е тихо и наоколо растат големи дървета, чиито
клони закриват стената. Вървяхме дълго между гробове и гробници. Някои са
огромни, в готически стил, други в барок, трети – в стила на гръцките
обществени сгради. На някои гробове има скулптури. Други са съвсем обикновени –
черен гранит и нищо повече. Такъв беше гробът на Сара Бернар, на Едит Пиаф.
Отидохме на гробовете на Шопен и Росини. Великите хора са погребани в скромни
гробове. Вървях в Пер ла Шез замаяна от тесните алеи и огромните дървета. От
мрамора край мен. Пред един гроб се ужасих. Погребани бяха 180 000 мъже,
жени и деца, загинали през войната. Вървях и снимах. Нямах време да пиша. Впечатленията
ме смазаха.
3 август. Бяхме в Нотр Дам.
Катедралата е огромна, цялата от камък, обикновена и смазваща, като всяка
църква. Отвън фасадата е страшна, дори в буквалния смисъл. Вглеждах се във
всяка нейна извивка, припомнях си описанията на Юго и се мъчех да си представя
каква е била преди 100 години, каква е била преди 500 години и тогава, когато
Квазимодо се е защитавал от гнева на парижаните. Строена близо два века (от
1183 до 1345), катедралата удивлява с хармоничността и единството на архитектурата
си. Отидохме в криптата на 200 000-те хиляди французи, загинали във
фашистките концлагери. От изкачването или от вълнението, краката ми трепереха.
Пред хълма Монт Валериан
сме. На върха му – нещо средно между замък, къща и дворец. Долу – каменна стена
с двете години 1939 – 1945. Години, вдъхващи ужас. Има няколко барелефа.
Първият напомня звезда с опашка. Не мога да ги разгледам оттук. Влязохме зад
бронзовите врати на стената, пред която гори вечният огън на съпротивата. Вътре
има 16 ковчега на мъже и жени, мюсюлмани, християни и евреи, млади и стари.
Хора, различни по възраст, вяра, народност... различни хора, умрели в борбата
против една диктатура. Изтръпнах. Срещу ковчезите имаше плоча с бронзови
пламъци. Под нея – праха на хиляди хора, изгорели в крематориумите на всички
лагери. Хора от всички народности, възрасти, раси. Очите ми овлажняха. Качихме
се горе, на хълма. Влязохме в малка черква. По стените й имаше полуизтрити
надписи – последният вик към света на повече от 4500 парижани, разстреляни през
годините на Съпротивата. Едно момче на моята възраст написало на родителите
си:”Бъдете смели вие, аз знам да умра”. Треперех, когато вървях по пътя на
разстреляните. Малка поляна с паметна плоча и френското знаме. Преди 40 години
на нея са се гърчили човешки трупове в локви кръв, над купчини кости и плът.
Сега няма нищо. Само жълти цветя и трева, и камъни; една паметна плоча и едно
знаме. Сълзи блестят в очите ми. Откъснах едно жълто цвете.
10 август. Сент Уан. Искам
да се върна. Мисля за тебе, мамо! Мисля за теб и пиша на лунна светлина. Искам
да съм с теб, мамо, да целувам лицето ти, да съм свита в ръцете ти и да
говорим. Чувствам нужда от близък човек, от приятел, искам да говоря. Да
говорим за миналото и бъдещето, за настоящето, за живота и смъртта, за безсмъртието
и звездите, за любовта и нравствените норми, за човешките добродетели и пороци,
за идеали, принципи, мечти...
За тебе мисля, мамо. Седя и
пиша на прозореца, на лунна светлина. Пред мен са черните води на Сена. Далеч
са блясъците на Париж. Къде си, мамо? Искам да си с мен и с мен очите ти гледат
този бряг. Сърцето ти до моето да тръпне. Мисля за теб, мамо, тук, в Париж.
Мисля, че те обичам. Теб, в целия свят. Това ли е носталгията – любовта към
майката? И майката – това ли е родината? За какво живее човек? Какво обича? Чия
прах целува и тръпне? За коя земя да умира? Кого да убива в нейно име? Пак хора
ли? Заради буци пръст, превърнали се в пръст от хора. Земята се върти, прахът
се разсейва, полита в простора и покълва в пръстта на друг народ.
За теб мисля, мамо. Нощта
преваля. Пред мен е Сена, далеч са блясъците на Париж. Искам да се върна!
Габриела Цанева, МГ Русе,
сп. „Родна реч”, бр. 5/1982