Галерия „Кракра“ Перник представя изложбата „Сътворение“ на Елена Темелкова от 6 март до 8 април 2025 г.
Чрез Първолета Маджарска, която насочи погледа ни към събитието и професионалните фотографии на картините, направени от Андон Тацев, които дават ясен образ и точно усещане не само за изображението, но и за текстурата на медията и мазките върху нея можем да надникнем в творчески свят на художника.
Изложбата е открита от председателя на пернишката секция на Съюза на българските художници Валентин Топалов. В експозето си той подчертава, че представените творби дават точна характеристика на комплексността на авторката.
„От една страна тя е приложник, текстилът има други плавила – това е друг материал. Живописта е съвсем различна от друга страна. Нейната емоционалност обединява всичко това, любовта ѝ към цвета, също е много изявен“.
Но – нека сами се убедим.
Тук показваме осем
платна и композиции, които са добър ориентир за
цялостната изложба „Сътворения“.
Но нека
преди това представим автора.
Елена Темелкова завършва
Националната художествена академия в София, в класа на професор Марин Върбанов
– специалност „Текстил и мода“.
Работи в
областта на живописта, монументалната текстилна пластика, живопис върху
коприна, интериорен текстил, иконопис, рисувани облекла и аксесоари.
Нейни
произведения са притежание на галерии и частни сбирки както у нас, така и във
Франция, Германия, Гърция, Сърбия, Македония, Турция, Румъния, Италия, Испания,
Кипър и др.
Член е
на Съюза на българските художници.
Преподавала е рисуване и
художествен текстил в Училището с разширено изучаване на изобразително изкуство
„Христо Ботев“ – с. Дрен (1992-2009), а сега ръководи школа по рисуване в
Обединения детски комплекс в гр. Радомир.
Нейни творби присъстват в
общи национални и международни експозиции и е осъществила над 30 самостоятелни
изложби – текстилна пластика, акрилна живопис и живопис върху коприна. Като
дизайнер е представила уникални облекла (нейно авторско изпълнение) в няколко
авторски ревюта, както и по време на много други модни спектакли. Участва в
редица международни пленери по изобразително изкуство в Гърция, Сърбия,
Македония, Турция, Румъния, България.
Организатор е на Международен
живописен пленер „Рударци“, с първо издание през 1998 г. Член е на жури в
Международния фестивал на маскарадните игри в Перник – „Сурва“.
Елена Темелкова е отличена с I и II награда за приложно изкуство „Струма“, награда за декоративно изкуство от СБХ, както и Диплом за високи постижения в обучението по изобразително изкуство. Получава и Почетна грамота от кмета на гр. Перник, като признание за нейния принос в изграждането на съвременния духовен облик на града. От 2011 г. тя е директор на Художествена галерия – Перник.
В представените маслено-акрилни платна виждаме динамиката
на мазката, която определя структурната цялост на творбата, но дава и онази
специфичност, която очертава както неуловимата ефирност на облака, пречупването
на свет-лината при залез и диханието на вятъра, така и изящните очертания на
тревите. Тук виждаме и дълговечната цялост на хълмовете и низините и
необичайното преливане и превръщане на
дъгата в река, на реката в поле. Движение и покой. Равновесие на стихиите.
Следващото изображение е различно – то дава представа за
едно съвсем различно изкуство – рисуването върху текстил с характерните му
особености – а именно, доминацията на декоративния елемент, на своеобразния
стремеж към симетрия и повторяемост, на отделяне на онова единично, което
трябва да предаде своята уникалност на общото в една бъдеща щампа, като елемент
на десена.
Съвсем произволно, тук е загатнат флорален елемент, но
цветовата гама на художника не е променена – тя следва земно-въздушната палитра
на пейзажа.
Представяме две характерни за експозицията структури –
триделни пана, в които отделните платна изграждат обща структура.
В първия случай, макар всяка от трите картини да
представлява отделен пейзаж, те имат свой задължителен общ живот – те са незаменими
части от едно цяло, което не би съществувало без своите елементи, подредени в
един определен ред. Заедно, те изграждат ново изображение – цялостен образ.
Втората композиция е различна – тя не е органично
зависима от своите части. Тук всеки елемент е напълно самостоятелен и не е
нужен за възприемането на цялото.
Подреждането им в ансамбъл дава ново естетическо усещане
на зрителя, едно подсещане и препращане към единния стил и модел, който
изгражда отделните образи.
Впечатлиха ме тези платна – с динамика на обективираното,
с вътрешния строеж на изразяваното от субекта и с образа, който кореспондира с
възприемащия.
В тези картини границата между абстрактното и детайлът е
почти невидима.
Зад произволната форма на мазката, зад техниката на
поантизма, можем да видим както съвършената форма на житен клас или облак, така
и фантазията на художника.
Без съмнение, декоративното начало е водещо при
изграждането на композицията. Но Елена Темелкова използва това внимателно и
пестеливо.
Различни художествени техники създават богати
художествени ефекти.
Авторът търси своята естетика в тях.
Прави впечатление размахът и широтата на визуализациите на
въображението, както и тяхното осъществяване с всички изразни средства,
овладени от артиста.
Едно красиво пътешествие в нейния необятен свят!
Габриела Цанева
снимки на картините: Андон Тацев
информация за изложбата и автора: Първолета Маджарска
сп. "Картини с думи и багри", бр. 1/2025
Няма коментари:
Публикуване на коментар