БЕЛЕТРИСТИКА
Когато поезията, т.е. Вселената, за
първи път се стовари върху мен, не можах да я овладея. Това, което успявах да
уловя и запиша върху белия лист, бе бледа сянка на звездните експлозии в
главата ми.
Потърсих друг път към отговорите на
въпросите без отговор... И го намерих в художествената измислица, изящната
словесност... Белетристиката...
ГЕНЪТ НА
СМЪРТТА
Слънцето залязва.
В стаята нахлуват кървави отблясъци, заедно с настъпващата
нощ. Уморените ми очи наблюдават играта на угасващите лъчи с чупките
на кристалната чаша пред мен. Хиляди отблясъци се пръсват - като
разбит кристал. Но чашата е здрава. Протягам ръка към ампулата - за
кой ли път. Срязвам я и изсипвам съдържанието й в чашата с пречупващите
се лъчи. Калиев цианид - гледам го с безразличие през красивото стъкло...
...
- Открих, открих!
Открих!
- Какво става?
- Кой крещи като
луд?!
- Това е научна
лаборатория, а не панаир...
- Открих! Открих!
Открих!
...
Тогава открих гена
на смъртта. И станах безсмъртна.
- Открих гена на
смъртта - сега сме безсмъртни!!! Разбирате
ли?
- Глупости.
- Глупости ли? Защо
да са глупости - тя отдавна работи върху този проблем.
- Това не е проблем
- това е безумие.
Така мислеха хората
от моята лаборатория и моя век. И бяха прави. Защото не бяха готови.
- Елате, ще ви покажа
нашето безсмъртие. Сега ще бъдем като богове. Хората ще станат богове.
- Богове ли? Не
безсмъртието прави боговете, а съвършенството...
- Разбира се, но
можем ли да станем съвършени без безсмъртие? Безсмъртието е път
към съвършенството.
- Няма съвършенство.
Това е утопия. Както боговете са утопия. Въплъщение на представите
ни за съвършенство.
- Скептик - нима
не вярваш в моето откритие? Нима не вярваш в бъдещето?
Погледнах очите
му - в тях имаше усмивка и любов - последните усмивка и любов, които
видях в очите на човек - като човек. Тогава не им обърнах внимание -
не ми бяха нужни. Сега... много е късно...
- Естествено
вярвам, но само защото е твое откритие и те прави щастлива.
Приех думите му
като лична обида и отвърнах с първото клише, което ми дойде на ум:
- Щастлива съм,
защото ще направя хората щастливи. Защото открих щастието
им.
- Ти направи само
едно научно откритие, което трябва да остане в лабораториите,
защото, ако излезе вън от тях, ще се превърне в бич за човечеството.
Това вече преля
чашата на търпението ми:
- Какво, да остане
в лабораторията? Още сега трябва да се опита...
- В никакъв случай
- това е антихуманно...
Така беше, но исках
да бъда безсмъртна. През целия си живот бях се стремила към това. И
когато открих пътя към безсмъртието, не очаквах, че така ще реагира
най-близкият ми човек. Той поне трябваше да е подготвен за този
ден. А не беше. И от това ме заболя.
Тогава мислех,
че не е дорасъл. Сега разбирам, че аз не съм била.
- Представяте
ли си живот... безкраен живот, без страх от смъртта...
- Живот без смърт!
Звучи зловещо.
- Звучи прекрасно
- няма да има предатели, няма да има страхливци, малодушни, самоубийци,
страдалци... Нали страхът от смъртта прави хората зли.
- Страхът от смъртта
прави хората такива, каквито са. Защото пред лицето на смъртта човек
смъква всички маски. И пред лицето на смъртта прави равносметка
на изминатия път. Ако не съществуваше смърт, хората биха изживели
живота си безполезно. Не е ли страхът от смъртта силата, която движи
умът на смъртния гений и го кара да твори, докато има сили, докато
има живот... Боговете не са гении - само хората раждат гении...
- А не е ли смъртта
тази, която отнема от човечеството великите му умове? Представете
си, че всички гении, които са живели досега, не умираха...
- Старите гении
щяха да се изчерпят, а нови нямаше да се родят. Хората не са богове
и не са свикнали с безсмъртието. То ще ги унищожи.
Не бях забелязала,
кога общият разговор се бе превърнал в диалог между мен и него -
най-близкия човек, който някога бях имала в света. Затова гласът на
стария ни професор ме стресна:
- Какво сте седнали
да философствате - гении, смъртни, богове, и забравяте хората
- милионите, милиардите - къде ще живеят? Или смятате, че като станат
безсмъртни, ще престанат да се раждат нови хора? Ако е така - по дяволите
всичкото безсмъртие. Светът ще остарее, ще
се умори, ще се изхаби. Ще се изроди. Ще станем като боговете - затворена каста от съвършени безполезности...
Пък и мислите ли, че ще има поне един човек, който ще се съгласи да
стане безсмъртен?
- Разбира се, аз.
- Ти разбираш ли
какво говориш? Ти? Не ти...
Не исках да слушам
- аз цял живот бях искала това. Съвършенството на боговете. И безсмъртието
беше пътят.
- Аз открих гена
на смъртта. Аз искам да стана безсмъртна. И вие ще ме направите безсмъртна.
Длъжни сте.
...
- Длъжни сте...
Последните ми
думи като човек. Още звучат в ушите ми като далечно ехо. Старала съм
се да живея така, че да не съжалявам за изминалите дни. И за тези думи не съжалявам.
Човек иска да знае
от къде е дошъл и накъде отива. Иска да проникне в небитието. Иска
да стигне до звездите, да надзърне в атомите и по-нататък... да разбие
елементарните частици и да овладее енергията им и по-нататък...
Човек иска да знае всичко - за своите предшественици и за своите
потомци...
Аз знам всичко.
Пропътувах Вселената. Отговорих на всички въпроси. За мен тайни
няма. Цената... Цената е страшна. Преживях много - много страдах и
много видях... Бях богиня на вашите праотци, хора на днешната цивилизация.
Бях жрец в храмовете на Египет, бях царица в Месопотамия. Изучавах
писмото на възлите при инките и астрономията на маите... Излетях
с тези, които построиха платото Наска. И се завърнах...
Присъствах на
много научни открития. Гледах как учени ослепяват над своите стъкленици.
Не ги предупреждавах за опасността. Бях жестока, но нима някой е
предупреждавал гениите на моята цивилизация? Гледах как хора
отиват на клада, за да отстояват отдавна известни ми истини. И
не спирах палачите. Нима някой е спирал палачите на моята цивилизация?
Преживях дворцови
преврати, бунтове, въстания и революции. Можех да ги предотвратя.
Можех да ги насоча по друг път. Не го направих. Нима някой го е правил
тогава, когато се е ковяла историята на моята цивилизация?
Аз не бях безучастен
зрител на тези събития.
Жреците ме убиха
в Египет. От отрова умрях в Рим... Бих се под знамената на Жана д’Арк,
оставих главата си в кошовете под гилотината на Робеспиер... И
през всичките войни воювах - с бронзов щит и меч, и с железни доспехи
на кон, и окопи “на нож” превземах, и летец-изтребител бях... Тежат...
милионите години
и животи... тежат.
Слънцето вече е
залязло. Черната чаша стои пред мен... Едва виждам очертанията й в
рамката на черния прозорец, но знам - пред мен е.
Пред очите ми е цялата
история на Вселената - с всичките нейни слънца и всичкия Разум -
под небесата на планетите им... Тежат... милионите светове... и
оня ден...
- Длъжна си, длъжна
си...
Неговият глас в
телефонната слушалка ме стресна. Гласът на най-близкия човек, който
някога съм имала... Да, и това се случва - някой да се прероди в някого...
някъде... стига да е минало достатъчно време. Но
сега ролите са сменени - аз съм зрялата, той незрелият:
- Длъжна си - нямаш
право - да държиш такова откритие в тайна... Та това е... гениално...
Генът на смъртта! Представяш ли си - живот без смърт... Безкраен живот
без страх от смъртта... Това принадлежи на човечеството - нямаш
право да мълчиш...
Затварям телефона.
Може би е прав? Трябва да размисля... Но - що за лицемерие? Въпросът
е решен - веднъж завинаги. Аз нямам право да издавам откритията
на моя век. Толкова пъти мълчах. Не отстъпих пред кладите, няма да отстъпя
и сега, пред гласа
от телефонната слушалка...
гласът на най-близкия човек, който някога
съм имала. Какво от това, че се отнася до мое откритие? Аз не го дадох
на моя век, няма да го дам и на този... Аз знам какво е
безсмъртието, знам, че то не е за човешки същества... Може би съм
егоист? Може би и други трябва да се докоснат до него... Може би -
толкова дълго живях сама...
И не станах съвършена.
Не станах, въпреки безсмъртието. Не се освободих от страха пред
смъртта. Не станах по-умна, не станах по-добра. И не направих друго
откритие, освен моето първо откритие, което направих като смъртна...
Аз само научих отговорите
на въпросите без отговор... Но каква полза от това - отговори ще
бъдат давани от следващите поколения и въпроси без отговор ще
има. Винаги ще има, но винаги ще бъдат други... И хората ще вървят към
своето бъдеще - ще вървят напред и без да са безсмъртни. И ще бъдат
хора - и добри и лоши, и глупави и умни, и нежни и груби... и няма
да бъдат съвършени, защото са хора, а не богове, и защото... не безсмъртието
прави съвършенството...
...Искат от мен гена
на смъртта... нека го открият сами... аз няма да преча на това откритие,
но нека то бъде тяхно...
...
Вдигам чашата с
калиев цианид, допирам я до устните си и пия. Чувствам смъртен
ужас, макар да знам, че няма да умра.
Утре ще открият
трупа ми, вдруги ден ще ме погребат. А след това...
След това отново
на път. На път към бъдещето, към неизвестното...
1978 г.
откъси, „Треви под снега”, изд.
„Весела Люцканова”, С., 2000 г.
ЛИВАДАТА
Бездънно синьо небе.
Изгряващо слънце. Тишина. Безкрайна зелена ливада с искряща роса.
Малка птица се стрелва, излита, изчезва в простора. Безмълвие. Тесен
път се вие, губи се в далечината. От едната страна на пътя ниви, гори,
села, живот. От другата - безкрайна зелена ливада с бездиханен
въздух. От едната страна на пътя селяни работят и пеят. От другата
- неподвижност и беззвучие. Над всичко - бездънно синьо небе с изгряващо
слънце. Селяните се отдалечават от пътя - удавят се в нивите. Птиците
замлъкват. Отлитат от селяните. Потъват в небето над тях. Прозрачното
слънце оплътнява, издига се. Сипе жар и неподвижност над ливадата.
Рязък смях разби
тишината на късове. По безкрайния път тичат две деца. Смеят се звънко,
лудо. Тичат хванати за ръце. Спират, прегръщат се. Плаха целувка.
И отново луд бяг, късове смях. Високо русо момче, очи с цвят на небе.
Петнайсет - шестнайсет годишно. Високо чернокосо момиче, очи с
цвят на нощта. Петнайсет - шестнайсет годишно. Спират задъхани
до ливадата, косите им се милват. Момичето коленичи - зелено небе
с розов облак и черно слънце. То заравя розови пръсти в зелената
трева. Отскубва няколко крехки стръкчета. Разпилява ги върху косите
си. Момчето се навежда, грабва едно от тях. Детелина... с четири
листа. Тишината се смее. Момичето скача, иска да вземе цветеца.
Момчето побягва.
Розово момиче гони
момче с детелина. После спира. Заравя побелели пръсти в пръстта.
Момичето търси детелина с четири листа.
Огромно синьо небе,
припичащо слънце, тишина. Безкрайна зелена ливада и път. Високо
русо момче стои сред пътя - само. Чернооко момиче тича в ливадата
- само. Момчето я вика. Тишината поглъща гласа му..
Колела на карета
изтракват по белия път. Руса жена слиза. Слага бяла длан върху рамото
на момчето. Майката. Очите й заклинат - да се върне.. Сърцето й предлага
нежността, грижите, отлитащото детство. .. Детето е пораснало.
И чака любовта. Тъжна усмивка върху бяло лица. Тропот от колела
на карета. Тишина. Поглъщаща, размиваща, разяждаща.
Огромно синьо небе
и слънце в зенита. Безбрежна зелена ливада. Бели птици гонят простора.
Изтракват колела на карета. Едър мъж слиза. Бащата. Протегнал ръка
към сина, той предлага кариера, богатство и слава. Момчето чака
момичето от ливадата. Въздишка, насмешлива усмивка, тишина.
Сред зелените цветя
на ливадата момичето с смее и пее, търси любовта. От другата страна
на пътя момчето безволно се отпуска на земята, чака любовта. Тропот
на конски копита. И смях. Приятелите. С щастливи лица те предлагат
забавления, удоволствия, лудории. Момчето мълчи. Очите му се разтварят
в простора. То казва “не”. Тишина. Като бездна, поглъщаща всичко.
Бездънно синьо небе,
здрач. Безбрежна зелена ливада път.
Пукот от конски копита. Самотен конник в бял облак от прах. Момчето
вдига очи. Пред него е Тя, бяла, бленувана, сънувана - гледа го с огромните
си очи, усмихва се с прозрачните си устни. Момчето стои вкоренено
в пръстта. Мечтите идват, разпиляват се. То гледа усмихващата се
съдба. Очите й пробиват пространството. Пелената на “днес” се
разкъсва. Неуловимите сенки на неуловимото бъдеще се разпиляват
над прашния път. Розовата рокля на момичето от ливадата се разпада
на съставните си атоми и се превръща в изгубено щастие. С вкочанени
пръсти момчето потърси детелината с четири листа. Не я намери.
През разкъсаното време, съдбата протягаше бели ръце и го викаше,
обещавайки всичко. Слънцето изчезна. Тишина скри ливадата и момичето,
търсещо щастие сред цветята й...
...
...Небето над ливадата
е синьо, безкрайно бездънно. Огромно кърваво слънце хвърля последните
си лъчи към земята. Изгоря - погълнато от черните очи на самотна
девойка. Увиснала между небето и земята, тя изтръгна душата си
и разкърти тишината над ливадата. Едно бяло видение хукна към
слънцето, към хората, към живота.
Девойката тичаше
през ливадата. Тичаше - през дните и нощите, през сезоните, през годините.
Тичаше - към залязващото Слънце.
...От
бездънното синьо небе Слънцето пече земята. Сенки няма. Тишина и
коленичила жена. Черните й ръце разравят тревата, уморени от безсмислено
търсене. На щастието ли? Устните й скептично се усмихват. Илюзиите
са мъртви. Годините и напразното търсене са я направили мъдра.
От огасналите й очи надничат отчаяние и примирение... като от очите
на всички мъдри хора в безизходица. Жената бавно ровеше тревата
и се влачеше към залязващото Слънце. Черни сенки се врязваха в челото
й. Животът минаваше. Жената вървеше, търсеше и си налагаше да вярва.
Вървеше и не мислеше - мислите биха я спрели.
... Бездънно синьо
небе с изгряващо Слънце. Безкрайна зелена ливада с искряща роса.
тишина. Една старица лежи, просната на тревата. Пръстите й са впити
в пръстта. Бавно се изправя. Прегърбена и тънка, тя обръща гръб на
Слънцето и върви - към Залеза. Костите й потракват изпод разядена
от бръчки кожа, краката й се подгъват. Пръстите й разравят тревите
- защо? Тя не помни смисъла на безкрайното вървене към хоризонта.
Забравила е - какво има зад него. Забравила е хората и детелините
с четири листа. Изгревът осветява гърба й.
Бездънно
синьо небе. Безкрайна зелена ливада. Сива магистрала разрязва
земята на две. Мълчание - между небето и земята. Карнавална карета
изтраква по сивия път. В кух череп проблясват сълзи и звънкият
смях на момиче. Нещо помръдна в кухата гръд на скелета. Трепна между
ребрата му и излетя - малка зелена пеперуда с четири крила. Вятърът
я грабна, завъртя я и я върна в кухата гръд. Там тя се превърна в сърце.
То трепна и изгоря - от звънкият смях на едно момиче.
Карнавално шествие
шества по магистралата - крехки и прозрачни хора и коне. И карета
- с овъглен скелет на капрата. От едната страна на магистралата
роботи обработват земята. От другата - старица сред зелена трева
търси щастие. Вятър посипа в ръцете й пепел - от изгорялото сърце.
Тя вдигна главата си и срещна погледа на скелета. Протегна ръцете
си към него - към края на ливадата.
Закапа кръв - от
стърчащите бодли на телената ограда...
1981 г.
„Треди под снега”, изд. „Весела
Люцканова”, С., 2000 г.
ПРЕДНОВОГОДИШЕН
СЛЕДОБЕД
Връщаше се.
Вървеше с празна глава. Вървеше бързо, с широка крачка. Стъпваше твърдо,
уверено – без да се забавя и без да избързва. Не спираше нито пред колите, нито
пред светофарите, нито в най-гъстата тълпа. Хората се отдръпваха, колите
скърцаха със спирачките си, а светофарите продължаваха да мигат…
Връщаше се
вървеше с празна душа. При всяко вдишване остра болка пронизваше сърцето. При
всяко издишване плътна тежест се трупаше върху онова пулсиращо кълбо, при
спирането на което преставаме да съществуваме. При всяка крачка мозъкът се
люшкаше като желе и всяка мисъл, плуваща през него залепваше, задръстваше
главата и болеше. Нищо. Продължаваше да се движи в тълпата – като сърф през
морски вълни, при силен вятър.
Стъмни се
удивително бързо – като в зимен следобед. Разтвориха се чадърите. Валеше мъгла,
превърната в сняг. Тротоарите прогизнаха. Плочките се надигнаха – за да
избълват кал.
Връщаше се.
Вървеше с празни очи. По лицето се стичаха капки вода – като сълзи… Или сълзи,
като капки вода?! Косите се намокриха и залепнаха за главата. Влагата проникна
през дрехите и се впи в плътта. Беше тъмно и шумно. Без реклами. Без витрини.
Нещо се
скъса – безпричинно, неочаквано. Нещо се скъса – в гърдите? Или в черепа… И
очите прогледнаха. Причина или следствие – все едно - очите прогледнаха. И видяха
хората…
Животът
кипеше в този мокър зимен следобед. И всеки вървеше с някого – засмени лица с
несигурна стъпка.
Нещо се
скъса и очите прогледнаха. Самотата се натрапи. Нещо студено пролази в
кухината, където сърцето болеше. Нещо студено пролази и там, където мозъкът
лепнеше. Походката остана същата – плавна бърза и сигурна.
Нещо се
скъса – студът тръгна по вените и сухожилията; дланите и стъпалата се сгърчиха;
тялото се скова. Походката остана същата.
Снежинките
се стапят в калта. Светлината гасне. Тълпата шуми. Черен новогодишен следобед.
Връщаше се.
Хората се отдръпваха – като вълни, които се разбиват в носа на сърф, при силен
вятър… Или – като пустинен пясък, който се свлича пред лицето на Сфинкса.
Самота.Осъзната
и неизбежна.
***
Страхът от
самота е страх от себе си.
Затворен кръг, в
който разбиваме главите си.
1982 г.
„Треви под снега”, изд. „Весела
Люцканова”, С., 2000 г.
ПРИТЧА ЗА ИСТИНАТА
Прозорците са замъглени от топлината вътре и от студа вън. През капките
влиза дъгата.
Прозорците
са замъглени – светът е вън. Притчата в стаята остана.
Прозорците
са замъглени – покриха всичко с похлупак.
…
Светът бил
млад.
Толкова
млад, че звездите били разбъркани, и нощем светели две Луни, и небето никога не
ставало черно. Слънцето топлело повече, а някъде край него обикаляло друго
Слънце – онова, което кара Плутон да се върти обратно.
Светът бил
млад. Нашият свят, защото някъде световете умирали.
Тогава в
него бродели два Духа. И понеже били само два (имало и други, но те били
толкова малки, че няма да се занимаваме с тях), всеки имал свое Слънце и своя
Луна.
Светът
остарял. Духовете живеели – всеки със своята Истина. Само малките духове не
знаели какво да правят – като виждали две Истини, те не знаели коя е
истинската. (Но с малките – по-добре да не се занимаваме.)
Светът
съвсем остарял и на небето останали само едно Слънце и една Луна, а звездите се
подредили в съзвездия. Тогава Духовете решили, че има една Истина и започнали
да я търсят. И понеже били само два (с малките не се занимаваме), тръгнали да я
търсят в двете посоки на Света. Белият Дух се отправил към Изгрева, а Черният
Дух – към Залеза на единственото Слънце.
Светът
толкова остарял, че заплашвал всеки миг да рухне. Тогава Духовете се срещнали.
Белият вървял към Залеза, а Черният – към Изгрева на единственото Слънце.
Горките
Духове – те не знаели, че Земята е кръгла.
Прозорецът
е мокър. Светът се вижда на черти. Похлупакът е напукан – чака да се срути.
- Защо не
се занимавахме с Малките? – пита Малкият.
И притчата
започва отначало.
…
Светът бил
млад.
Толкова
млад, че звездите били разбъркани по небето и нощем светели две Луни и денем
греели две Слънца.
В Света
бродели два Духа. Те били толкова големи, че не виждали другите, малките духове
край тях. И като мислели, че са сами, те искали да разделят света, защото всеки
имал своя Истина, свое Слънце и своя Луна. Но те са толкова големи, че ние няма
да се занимаваме с тях.
Светът бил
млад.
Малките
духове бродели из него – без своя Истина, без свое Слънце, без своя Луна. Те
искали да имат само по една звезда и да вярват в нея. Но големите Духове не
виждали звездите. И като не ги виждали, искали всички да вярват само в техните
Слънца. А слънцата били две. И Луните били две. Само две.
Светът
остарял.
Малките
духове забравили своите звезди – те били толкова далеч. И макар Слънцата да не
топлели, те се кълнели в тях – всеки малък дух в едно голямо Слънце.
Светът
съвсем остарял. Звездите намерили съзвездията си. Едната Луна се взривила,
другото Слънце избягало. Останало само едно. Но чие било то?!
Светът
толкова остарял, че заплашвал да рухне…
Звездите са
големи и топли Слънца. За всеки малък Дух – по едно далечно Слънце…
Светът,
настръхнал от омраза се руши.
Руините с трясък
падат върху човешките души.
1983 г.
„Треди под снега”, изд. „Весела
Люцканова”, С., 2000 г.
ДЕТЕТО
Детето е
седемгодишно.
Жив къс
енергия, ако енергията може да съществува на късове. Купчина мускули, в която е
акумулирана сила с неизвестно направление.
Пулсираща
ярост. Необходимост от свобода, обуславяща невъзможността на покорството.
Бясно
желание да се наложи; да грабне своето, ако не му се даде.
Борба за
съществуване.
Борба за
утвърждаване на нещо съществуващо.
Борба за
признание.
Воля да
видим своето “Аз”, сред многото “те”.
Детето е
седемгодишно. Крещи неистово.
- “Защо
викаш?”
- “За да ме
чуеш!”
- “Не сме
глухи.”
- “НЕ ЧУВАТЕ!!!
ИСКАМ ДА КАЖА!!! СЛУШАЙ!!!
Детето е
седемгодишно. Къс крещяща енергия, ако енергията може да крещи.
Разговорът
продължава.
Разговорът
е важен. Разговор-изповед на викаща смазана душа. В съседната стая една уста
крещи – иска да смаже, за да не бъде смазана. Разговорът продължава. Детето
крещи, нечуто.
…
Детето е
седемгодишно. Куп дишаща болка, ако болката може да съществува на купове. В
къщата е тихо и се стъпва на пръсти като в музей.
…
Детето е
оздравяло. Камбана от смях - търкаля се и звъни на пода, сред играчките. Детето
е седемгодишно – хваща се за един танк…
В миг
стаята се залюля и изчезна. В следващия дойде болката. В следващия – крясъкът.
Ударът се е изгубил между двата мига.
След две
минути на бойното поле има два трупа, един танк и едно бързо отичащо и бавно
посиняващо слепоочие. Един гърчещ се труп, който плачейки стене “Защо ме
удари?! Не исках…”
И един
вцепенен труп, който, оправдаващ се шепне “Ако убиеш, не можеш да кажеш: не
исках… Има невъзвратими неща; има мигове, заради които бихме дали живота си –
да ги няма… тогава не можеш да кажеш: не исках…”
- “Защо ме
удари?! Не исках!!!”
Рефлекс на
самозащита, или средство за възпитание беше?
…
Детето е
седемгодишно. Има сламена коса, млечна кожа, топли очи и мила усмивка. Когато
спи, прилича на ангел или бебе. Спящото дете е друг свят – свят на сънища и
приказки. Тогава то напомня колко е уязвимо. Душата на детето е чуплива.
Пулсираща кървяща рана, която не отразява, а поглъща всяка дума като болка.
Душата на детето е гола.
…
Детето лежи
в леглото и слуша – дъхът му е спрял от напрежение – кой мистриозух ще победи –
малкият, или големият? Отговор няма. Детето чака. Майката спи. Гласът на
четящата, пресъхнал, е прегорил гърлото й. Детето чака развръзката. Ще я дочака
ли?
Сухият глас
като пясък се е разпилял. Вкочанено, с провиснала глава, детето чете книгата,
захвърлена на пода.
Два чифта
очи се срещат. Една ръка взима книгата и я оставя в други две ръце.
Детето лежи
в леглото и доволно чете. Успокоено, то разгръща страниците шумно –
халтикозавъра изяде прокомпсогната.
Вик.
Майката е събудена. Детето трябва да спи. Книгата се стоварва върху главата на
майката. Крясък, удар, крясък…
Животните
отпреди милиони години се разбягаха…
…
Вечер е.
Майката е в кухнята, приготвя храната. Детето е в стаята си. Вик. “Бързо! Ела!!
Виж!!! “ Досада… Детето идва, очите му блестят, цялото е усмивка. Удря се в
стена. В един миг то е видяло един свят. Иска да даде този свят на своята
майка. Но тя пържи яйца и не може да го види; не го подозира. Тя чува само
викът – досада. Един свят се сгромолясва разбит.
…
Детето
играе. В играта участват всички – то иска така. Играят – един старец с инфаркт,
един мъж с положение, една майка без нерви. Детето иска. То удря – с каквото
има. Играта е такава – трябва да бъде убит убиецът на Линкълн. Горкият Джон
Буут – убит е хиляди пъти. Горките съиграчи – получили са хиляди удари. Нищо.
Детето играе. То е седемгодишно и трябва да материализира фантазиите си.
…
Детето е
пораснало за един ден. Детето е ученик.
Днес то
отиде да играе само. Всъщност, така мисли майката, останала в къщи сама.
Сред
развалините на стара къща, първокласниците замерват подпухнал мъртъв плъх с
остатъци от строителния материал, разхвърлян край новия блок.
…
Трудно е да
се пише за детето.
Трудно е да се
прекрачи в света на детето.
Това е един странен
свят, изграден от представи и действие.
Никъде другаде
идеята и изпълнението не са така непосредствено свързани, както в детската
игра. Връзката между физическото и духовното е толкова съвършена, та в много
случаи не я забелязваме и като сливаме едното с другото, отричаме интелекта у
детето, виждайки само неговия физически еквивалент…
1983 г.
откъси, „Треви под снега”, изд.
„Весела Люцканова”, С., 2000 г.
ПОСЛЕДНИЯТ СКОК
Само този,
който е виждал светлина, може да даде определение на Мракът… Или този, който е
между Галактиките.
Само този,
който е докосвал живи мъртъвци, може да даде определение на Ужасът… Или този,
който сам е бил мъртвец.
Когато се
събудиш и изсипеш погледа си в черното, и съскането на компютрите навлезе в
теб; и илюминаторите бълват Нищото; когато се изправиш и видиш пред себе си
стена; когато изкрещиш и чуеш ехото… и коленичиш, но няма пред кого; когато
видиш светлина и не знаеш откъде е; и в мозъка ти идва някой и не знаеш кой е…
- тогава викаш и не чуваш ехото, и съсъкът на живите машини спира. Тогава ти
докосваш мъртъвците-хора… и падаш…
***
Сега,
когато съм свободна да избирам заниманията си, реших да пиша. Всъщност, тази
свобода е бездействие – всеки запълва с нещо своя страх. Но тази свобода е и очакване
на неизвестното. Тя е и надпревара с времето.
Предстои ни
най-големият скок…
Последният
скок…
Изгревът…
Очите ми плуваха в синьо… Недостижима синева. Изгревът – лилавата заря и
червеното петно на Слънцето. Старата Земя – с кристалните си върхове от лед;
Старата Земя с гори, с листа и светлина… Беден език. Осакатено съзнание, което
долавя, докосва се но е неспособно на направлява, което се опитва да прозре, но
е неспособно да промени… Бавно се променя всичко в нас… И този изгрев остава
един и същ в паметта на компютрите и в паметта ми…
…
Аз гледах този
изгрев и в онзи ден, когато щяхме де докоснем Земята, или тя да ни докосне – с
излъчването си. Всички уреди бяха насочени към нея… И чакахме… “Тахис” летеше
със сто хиляди км/сек към Слънцето. Не бързахме. Това беше краят на пътя. Нашето Слънце беше
същото – съвсем обикновена звезда, в края на Галактиката си.
Сега е трудно да
кажа каква точно бях тогава, какви бяхме ние. Твърде много събития отминаха – започнахме да мерим времето с промените. Сами не разбрахме
кога въпросите закънтяха в празното пространство на черепите ни… откъде дойдоха съмненията… Промъкваше се
вълнението в нашите програмирани мозъци…
Първият ден…
Пиша и
съзнавам че това, което върша е противодействие на страха.
Някъде в
нас нещо се пука…
Висим в
пространството и чакаме. Разрушената ни психика има нужда от опора. Висим в
пространството и адсорбираме енергията на звездите… Изродени останки на
изчезнала раса…
Чакаме. И
запълваме страха си с думи…
***
Някога
нашият малък свят беше прекалено добре подреден – обмислен, разумен,
програмиран – още на Земята, преди повече от четири милиарда години…
“Тахис” бил
първият кораб, способен да се движи със скорост, близка до скоростта на
светлината. По онова време в Слънчевата система имало три обитаеми планети -
полюсите на Марс били засадени със зелени растения; Венера била
“проветрена”… Луната отдавна била
превърната в обсерватория и космическа площадка; Меркурий бил мина за редки
метали… Тогава започвали и проучванията за използване на астероидите и за
“приближаване” до газовите гиганти.
По времето,
когато “Тахис“ бил построен, човечеството още не познавало собствената си
звездна система.
Каква е
била еволюцията на нашата цивилизация след излитането ни към Далечния Космос –
не знаем. Твърде скоро сме изгубили Слънцето от погледа си… несъвършени уреди…
Астронавтите
са знаели само целта на полета – откриване на Разум във Вселената и завръщане
на Земята.
…
Пиша и
мисля – това ли е бил краят на програмата? Завръщане… Но при кого?
Пиша и
мисля – каква е била тяхната цел… те са знаели какво означават четири
милиарда години…
Пиша и
мисля… Защо беше необходима хибернация на екипажа, когато “Тахис” се забавяше и
скоростта не можеше да ни запази от остаряване?
Защо
проспахме междугалактичните пространства?
Защо
компютрите и генетиците подбираха само онези генни комбинации, които бяха
най-устойчиви на космическите мутации…
Защо са
искали да ни запазят такива, каквито са били те, по времето, когато сме
заминали…
Пиша и
мисля – какво са искали те? Да научат има ли Разум във Вселената… Или да
запазят себе си?
… Синева… и
огнено кълбо. Морето и небето са слети в едно. Лъчите на Слънцето пробиват
лепкавия въздух и прозрачните вълни. Екранът става зелен – водата оплътнява.
Лъчите попиват в неподвижния ад на земната бездна. Става тъмно като в Космоса.
От океанското дъно Слънцето изглежда по-далечно, отколкото от центъра на
Галактиката… Бодната пустош навлиза през
илюминаторите…
Пиша и
мисля… Повече от четири милиарда години носим със себе си земните изгреви и земните
залези, земните пустини и скали, земните гори и океани… Повече от четири
милиарда години… Взирахме се в тях и се възпитавахме да бъдем земни граждани…
Пиша и
мисля – повече от четири милиарда години изучавахме земна история… Цялата памет
на човечеството е запечатана в паметта на компютрите ни…
Пиша и
мисля. Защо?
Светът се рушеше,
рушен от децата, които беше създал. Изяли Природата, която ги бе люляла в пазвата
си през ранното им детство, човечетата вече изяждаха себе си. И още по-гладни
ставаха… за власт и за кръв и за “още”. Натежал от омраза, светът се рушеше…
Пиша и
мисля…
Някога…
нашите мозъци бяха прекалено добре подредени – без опасност от изненади, ние
вършехме точно това, за което бяхме създадени…
И все пак –
въпреки всички програми, въпреки вложеният в нас стремеж към постигане на целта
като единствен смисъл на съществуването ни, не открихме разум във Вселената.
…
Пребродихме нашата Галактика, отидохме и в други светове… не бързахме,
анализирахме перфектно постъпващите данни… обходихме видимата Вселена. И
“по-нататък” нямаше… но Разум не открихме. И нас не ни откриха…
… Връщахме
се – у дома. С повече въпроси и с по-малко отговори…
…
Пътувахме
към Земята и чакахме срещата си с нея… Уредите ни мълчаха… “съвършените” уреди,
с които открихме, че няма Разум във Вселената…
Наближавахме
Земята. Слънцето все по-силно светеше… почти така, както е светело преди четири
милиарда години. Летяхме към центъра на системата – следи от разумна дейност
нямаше. Астероидите бяха по местата си – недокоснати. Марс беше мъртъв – прашна
пустиня.
Страхувахме
се да погледнем Земята – фанфари нямаше да има.
Синята
планета изплува на хоризонта – все още синя.
Луната беше
осеяна с кратери.
Информацията
от Земята беше категорична – там разум нямаше… И следи от разум – нямаше.
Не я
отминахме, както бяхме отминали толкова други планети, устремени към нашата
цел… Тя беше нашият дом… затова изпратихме космически капсули с хора…
… Слънцето
се издигаше над хоризонта. Лъчите му заливаха в светлина върховете на
планините, после доловете, после вълните. Очите ги следваха – вместо камери.
Това беше първият земен изгрев, който видяхме. Тогава разбрахме тяхната цел. Те
бяха успели – да консервират света си такъв, какъвто бе бил – за четири
милиарда години. И нас да запазят – отломка от него… и да ни върнат… за ново
начало…
…
Отлетяхме..
За първи
път мълчанието на Космоса ни се стори страшно. Законите на гравитацията ни
отхвърлиха далеч от пределите на нашата звездна система. Летяхме към
периферията на Галактиката – без цел.
Промяната
настъпваше незабелязана.
Започнахме
да мислим.
Започнахме
да се бунтуваме.
Започнахме
да обвиняваме нашата мъртва цивилизация, която бе успяла да ни запази от Времето…
и от себе си…
Не можехме
да платим цената.
Обвинявахме
– за самотата, на която бяхме осъдени.
Обвинявахме
– за програмираността, която ни бе наложена.
Обвинявахме
я – за ненужността на полета – нашата цивилизация, обрекла ни на една цел за
една вечност.
Без право
на еволюция.
Без право
на промени.
Без право
на свобода.
Без право
на НЕ.
…
Пътувахме
към края на Вселената… освободени от всички стари цели… Времето изчезваше;
програмите не действаха; организацията рухна…
Тогава
осъзнахме себе си… Когато “назад” и “напред” нямаше, а имаше само “сега”.
Когато нямаше “Слънце”, “Земя”, “Млечен път” и имаше само “тук”… Безкрайно
пространство, в което няма посоки…
Разбягваща
се Вселена…
Достатъчно
ли е веществото ти, за да те събере отново в онази точка, от която започва
историята ни… Разбягваща се Вселена… Ще стигнат ли атомите ти, за да затворят
твоя цикъл… Разбягваща се Вселена? Или пулсиращо сърце?
Това бе
въпросът. Намирането на отговора му стана нашата цел…
Тогава
намерихме себе си.
…
Целият
хоризонт е залят в светлина. Планетата изгрява, отразила звездата си. Огромният
й диск ни заслепява. Наситеното черно на небето избледнява. Само назъбените
ръбове на кратерите изсичат отломки мрак.
Камерите
снимат – черно небе и бледи съзвездия, хилаво Слънце, изгубило лъчите си върху
тази захвърлена планета… последното убежище… Взираме се за последен път в
познатата Вселена – с очите и с телескопите си. Камерите снимат и компютрите
запаметяват това, което ние ще изгубим.
…
Сега ни
предстои най-големият скок. Последният скок… Оня, който ще ни отдели от
Вселената.
Ще ни пусне
ли тя, тази последна родина сега, когато станахме по-бързи от нея? Ще ни пусне
ли да достигнем преди нея границата с Нищото?
… Или,
летейки по-бързо от светлината, ще върнем времето назад…
1985 г.
откъси, „Треви под снега”, изд.
„Весела Люцканова”, С., 2000 г.